2 letci AČR by mohli poprvé v historii velet vzdušným operacím NATO. Je to nesmírně zodpovědná a náročná pozice

Pokud se mezinárodní tým vojenských pilotů vypraví do akce, musí mít ve vzduchu kvalifikovaného velitele. Vůbec poprvé jím může být i Čech.

Čeští letci mohou velet mezinárodní misi NATO i Zdroj fotografie: Milan Nykodym / Creative Commons / CC BY-SA
i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany České republiky
i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany České republiky
i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany České republiky
i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany České republiky
i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany České republiky
i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany České republiky
i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany České republiky
i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany České republiky
i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany České republiky
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Mise skupiny vojenských letadel nejsou jednoduchou záležitostí. Každá musí být pečlivě naplánovaná a v jejím čele musí stanout některý z pilotů – jeho pozice je nazývána „Mission Commander“ neboli velitel mise a musí to samozřejmě být vyškolený a plně kvalifikovaný letec s potřebným výcvikem. V mezinárodních akcích, tedy hlavně pod patronací NATO, to mohou být i dva čeští piloti s letouny Saab JAS-39 Gripen.

Velitelem mise může být Čech poprvé

Aby mohl pilot v nějaké mezinárodní misi zastávat pozici velitele mise, musí na to být náležitě kvalifikován; NATO na to má velmi přísné požadavky. České ministerstvo obrany v tiskové zprávě uvádí, že se této kvalifikace podařilo dosáhnout dvěma českým pilotům, a je to poprvé v historii, kdy by mohl český letec velet mezinárodní operaci. Oba složili zkoušku ve Španělsku na cvičení programu Tactical Leadership Programme.

F-35, letoun páté generace

Čeští piloti budou pro NATO nepostradatelní. Jako jediní budou totiž detailně znát F-35 i JAS-39 Gripen

Tento program je také známý jako Pilotní škola NATO. Wikipedia uvádí, že jde o organizaci tvořenou 10 stálými členskými zeměmi NATO, ale podílí se na ní i další členské země aliance, a zapojit se mohou i některá pozvaná nečlenská letectva. Škola je centrem pokročilého výcviku pro piloty a letecké navigátory, sídlí na letecké základně Los Llanos ve Španělsku.

Češi létali po boku ostatních kolegů

Na cvičení ve Španělsku nebyli dva čeští piloti sami. Běžně se ho účastní několik desítek letadel z několika zemí, a proto po jejich boku létaly Eurofighter Typhoon z Itálie a Španělska, Dassault Rafale z Francie, General Dynamics F-16 Fighting Falcon z Řecka a švýcarské McDonnell Douglas F/A-18 Hornet. Z čáslavské základny bylo ve Španělsku 30 lidí, ať se jednalo o piloty nebo technický personál pro trojici letounů JAS-39 Gripen.

Tactical Leadership Programme ve Španělsku iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany České republiky
JAS-39 Gripen a Dassault Rafale na Tactical Leadership Programme ve Španělsku

ArmyAviationMagazine uvádí, že je Mission Commander určený pilot velící všem letadlům během operace. Dohlíží na to, aby jednotlivá letadla splnila úkoly, a nakonec je všechna dovedl v pořádku na základnu. Misi sám neplánuje, ale samozřejmě se na plánování podílí, a nakonec má právo rozhodnout o její finální podobě. To vše vyžaduje, aby byl nejenom zkušený a dostatečně vyškolený, ale musí mít i předpoklady pro taktické velení.

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií

Jedná se podle vás o úspěch českých letců, nebo by to měla být samozřejmost?

Diskuze Vstoupit do diskuze
68 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články