Dopravní letouny s hypersonickou rychlostí by dokázaly zkrátit cestování na dlouhé vzdálenosti, a tedy letectvu rovněž umožnit mnohem rychlejší úder.
Nejrychlejším dopravním letadlem na světě byl ve své době nadzvukový Concorde přesahující Mach 2. Jeho provoz však nakonec z ekonomických i bezpečnostních důvodů skončil a dopravní letadla nyní létají jenom podzvukovými rychlostmi. To je sice ekonomické a pomohlo to srazit ceny letenek, ale znamená to na dlouhé vzdálenosti cesty trvající i mnohem déle než 10 hodin. Změnit by to však mohlo nadzvukové nebo hypersonické letadlo z Číny.
Nejdelší letecké trasy za pouhé 2 hodiny
K vlastnímu letounu dosahujícímu hypersonické rychlosti má Čína v současnosti ještě daleko, ale její konstruktéři se o něj pokouší. TheSun uvádí, že mají v plánu vyvinout dopravní letadlo dosahující rychlosti Mach 6, což je trojnásobek maximální rychlosti Concordu a téměř dvojnásobek rychlosti nejrychlejšího letounu světa v sériové výrobě, tedy Lockheed SR-71 Blackbird. I nejdelší letecké trasy by pak bylo možné zdolat asi za 2 hodiny.
Entdecke die neuesten Fortschritte im chinesischen Hyperschallflugzeug-Programm mit dem Nanqiang No. 1 und dem innovativen MUTTER-Triebwerk! #Hyperschall #Flugzeugtechnologie https://t.co/cjiW5hsVsv pic.twitter.com/YjjqQBlJqF
— qqdo (@qqdo_de) September 3, 2024
Čínští konstruktéři dokončili zatím jenom počáteční testování malého prototypu letadla Nanqiang No 1, jehož hmotnost je 500 kg, uvádí EurAsianTimes s tím, že podle všeho se jednalo o testy v aerodynamickém tunelu; zkušební testy, pravděpodobně již ve vzduchu, by se mohly uskutečnit v roce 2025. Letadlo má být nicméně hotové o 10 let později. Zda tomu tak bude, je otázkou, jelikož hypersonická rychlost s sebou přináší řadu technických problému – od pohonu přes teplo až třeba namáhání draku. A neznámou je také cena takových letů.
Model motoru již údajně funguje
Čínský letoun má využívat speciální motor sestávající ze tří různých technologií – kombinovat by měl součásti turbínového, náporového a raketového motoru. Jeho konstrukce je tajná, ale počítačové modelování údajně ukazuje, že by měl být schopen rychlosti Mach 6 dosáhnout. K opravdu funkčnímu letounu je však ještě daleko a nikdo ani neví, jakou by měl kapacitu a zda by byl nasazen na klasické linky nebo jenom ty exkluzivní pro bohaté.
I jinde ve světě se konstruktéři o letouny pohybující se hypersonickou rychlostí snaží, a to dlouhé roky, ale stále jsou daleko. AviationWeek uvádí, že americká DARPA uvažuje o konstrukci hypersonického bombardéru, kdežto Lockheed Martin by zase rád vyrobil nástupce letounu SR-71. Tentokrát by se mělo jednat o hypersonický dron k doprovodu pilotovaných letounů i samostatným operacím, uvádí Wikipedia, označovaný SR-72 Son of Blackbird.
Dopravní letadlo s Mach 5+ chce postavit také americká společnost Hermeus, ale i u ní si ještě musíme počkat. Jestli se podaří takové pohony i letouny vyvinout, budou o ně jistě mít zájem i armády jednotlivých zemí, jelikož by jim dávaly obrovské možnosti – například by mohly udeřit několikrát rychleji, i když na delší vzdálenosti by to nejspíše vzhledem k menším nádržím (oproti těm v dopravních letadlech) nebylo.