Malá velká revoluce: zajímavý modulární dron Spirit má 2 protichůdné rotory, takže zvládne létat i za opravdu bouřlivého počasí

NÁZOR: Jak vidno, dron nemusí vypadat pouze jako letadlo, ani být nějak velký, aby unesl několikakilovou zátěž. Dokazuje to Spirit, který jde (letí) proti proudu.

Dron Ascent AeroSystems Spirit i Zdroj fotografie: Ascent AeroSystems
                   

Letecké drony mají dnes obvykle dvě zajeté základní koncepce pohonu i dané tvary. Zatímco v jedné skupině vypadají jako letadla, tedy mají křídla a využívají vztlaku jimi vytvářeného, v druhé používají vrtule a většinou se jedná o kvadrokoptéry, i když mohu mít i trochu jiný design. Opravdu specifickou odvozeninou dronu vznášejícího se za pomoci vrtulí je pak Ascent AeroSystems Spirit, jehož konstrukce umožňuje provádět celou řadu úkolů a operací i za horších povětrnostních podmínek, kdy to běžné bezpilotní letouny nedokáží.

Spirit je jakási létající trubka

Už na první pohled se Spirit ostatním dronům nepodobá, a zkráceně ho lze popsat jako jakousi létající trubku (dvojici objektivů). Z obrázků a videí publikovaných na webových stránkách Ascent AeroSystems plyne, že jsou na trubkovité konstrukci dvě vrtule, které musí být logicky protiběžné, aby si dron udržel stabilitu a nezačal v jednom směru rotovat. Konstrukce se pak skládá podobně jako nějaké objektivy fotoaparátu – pootočením se k němu připojí např. až 2 baterie a na oba konce lze připevnit vybavení dle potřeby uživatele.

Dron Ascent AeroSystems Spirit za letu iZdroj fotografie: Ascent AeroSystems
Dron Ascent AeroSystems Spirit za letu

Právě modularita systému je jednou z předností, kterou se výrobce chlubí. Lze tak nasadit třeba nové baterie, a pak například požadované druhy kamer nebo nějakého jiného systému – nejspíše půjde připevnit i nějaké zařízení na svrhávání granátů. Spirit má být navíc schopen startu v jakémkoli terénu. Na prezentačních záběrech je vidět s přistávací trojnožkou nebo s ližinami, ale i zcela bez jakéhokoli vybavení, takže lze předpokládat, že odstartoval z ruky.

Dron Spirit vydrží vodu, sníh i písek

Portál Defence-Blog uvedl, že má dron odolný rám, který je vyroben z polykarbonátu, kompozitu a hliníku, díky čemuž může operovat za každého počasí. A to i za prudkého deště, kdy jsou klasické drony doslova přibité k zemi. Zvládat má prý i silné sněžení nebo písek, což výrobce dokazuje např. záběry, kdy na spuštěný dron vylije vodu z nějakého kbelíku nebo ho pošle do podmínek simulujících bouři. Uvádí, že by měl zvládat vítr o rychlosti až 18 m/s, což je poměrně dost (pro zajímavost, třeba ruský ZALA 421-16E2, jehož sklad a odpalovací stanoviště nedávno Ukrajinci zničili, může operovat do max. síly větru 15 m/s).

Útok dronu

„Útok drony na Moskvu ukazuje, že je Kyjev připraven pokoušet osud,“ řekl vůdce Doněcka

Maximální vzletová hmotnost dronu Spirit je pak 6,1 kilogramů, přičemž jeho zátěž může být až 3 kg. Pokud má nasazené 2 baterie a plné přípustné zatížení, vydrží ve vzduchu až 32 minut, bez nákladu pak 53 minut. Není to sice mnoho, ale i na ukrajinském bojišti je mnoho dronů s horšími výsledky. Pohybovat se dokáže rychlostí až 100 km/h a vyletět do výšky až 5 km. Dron má autopilota nebo manuální ovládání pomocí dvou páček a LCD obrazovky, případně počítače či tabletu. K navigaci může využívat systémy GPS, GLONASS i BeiDou.

Představení dronu Ascent AeroSystems Spirit

Jak hodnotíte modulární trubkovitý dron Spirit?

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články