Pokud letectvo nechce nebo nemůže koupit letadla páté generace, má na výběr z několika dalších možností. Největší zájem je o americká a francouzská letadla.
Ačkoliv nejsilnější letectva zavádí do výzbroje hlavně letouny 5. generace, mnohá je z nějakého důvodu mít nemohou. Zajímají se proto o letadla generace 4., respektive 4,5., protože ta jim mohou nabídnout velice vysokou úroveň a nové možnosti. Těmi asi nejúspěšnějšími, o něž je ve světe v posledních letech zájem, jsou americké General Dynamics F-16 Fighting Falcon a francouzské Dassault Rafale. Ale vybrat si mezi nimi je složitý úkol.
F-16 i Rafale za sebou mají dlouhý vývoj
Když si bude letectvo vybírat mezi Rafale a F-16, v první řadě záleží na tom, jakou chce verzi. Letadla F-16 jsou ve službě již od roku 1978, uvádí Wikipedia, kdežto Rafale pak od roku 2001. Hlavně u F-16 proto existuje mnoho verzí, z nichž nejmodernější Block 70/72 má s původní jen pramálo společného – v podstatě jen drak. I francouzský letoun pochopitelně prošel vývojem, i když podstatně kratším, a jeho nejmodernější verzí je F4.
Letadla se liší v počtu motorů: F-16 je jednomotorové, kdežto Rafale dvoumotorové. Ty první jsou lehčí a většinou mají i snazší a levnější údržbu, ale na druhou stranu většinou mívají menší poměr tahu ku hmotnosti, ačkoliv je kupodivu F-16 rychlejší. Airforce-Technology udává rychlost Mach 2, zatímco Rafale podle Wikipedie dosahuje rychlosti Mach 1,8. Bojový dosah záleží na výzbroji, bez ní a s nádržemi má F-16 o málo větší.
Rafale unese více výzbroje než F-16
Letectvům by mohlo hodně záležet na výzbroji. Oba letouny mají rychlopalné kanony a mohou nést široké spektrum zbraní, a to včetně jaderných, pokud je vlastní jaderná velmoc. Ale Rafale je na tom o něco lépe, protože disponuje až 14 závěsnými body, kdežto u F-16 jich je 11; dvoumotorový letoun má také nosnost přes 9 tun, uvádí Airforce-Technology, ale F-16 jenom 7,7 tun. Obě letadla mají radary typu AESA s podobnými parametry nebo disponují vyspělými systémy elektronického boje, protiopatřeními či přenosem dat.
Konstrukce obou letounů také zaručuje velice dobrou manévrovatelnost. F-16 je menší a lehčí, což pomáhá, ale Rafale má zase kachní křídlo. O tom, jaký si letectvo vybere, tak budou rozhodovat jiné parametry než samotné schopnosti. Tím prvním je cena, ale ta může být individuální a zahrnovat i výzbroj a údržbu, druhým pak politika, neboť nákup drahých letounů předpokládá závislost na dané zemi a dobré vztahy s ní. A nakonec je důležitá i zkušenost, protože třeba ze staré F-16 se na novou přechází snáze, i když to nemusí platit vždy.