F-16AM/BM byla pro letoun tak významná modernizace, že vrátila „staré křápy“ na vrchol, i když dnes už za moc nestojí

Letoun F-16 byl velice rozšířený také v evropských zemích, a když zastarával, vrátila ho na přelomu 20. a 21. století zpět na vrchol modernizace označovaná jako MLU.

Dvojice rumunských F-16 i Zdroj fotografie: Letectvo Spojených států amerických
                   

Bojový letoun General Dynamics F-16 Fighting Falcon vstoupil do služby již v roce 1978, a pořídily si ho téměř tři desítky států. Vzhledem k mnoha úpravám je přitom vyráběn dodnes, ačkoliv je pochopitelné, že jsou dnešní verze oproti těm původním hodně vzdálené. Některé schopnosti a vybavení F-16 se totiž během desítek let a výroby změnily takřka k nepoznání, ale starší typy jsou navrženy tak, aby šly časem „upgradovat“. Jedním z nejznámějších projektů modernizace je potom F-16BM pro dvoumístné, a F-16AM pro jednomístné verze.

Modernizace vrátila F-16 na vrchol

Hojně rozšířenou variantou byla F-16A/B Block 15, která vstupovala do výzbroje nejenom amerického, ale i dalších letectev, hlavně v průběhu 80. let 20. století, a vyrobena jí byla skoro tisícovka. Její vybavení nicméně začalo postupně zastarávat, načež vznikl projekt F-16 AM/BM na jejich zásadní modernizaci. Práce na něm začaly již v roce 1989, uvádí AirFighters, ale americké letectvo od něj nakonec ustoupilo. Vyústil však v modernizační balíček označovaný jako MLU, který byl do letounů montován asi v polovině jejich životnosti.

Nizozemský F-16 prošel modernizací MLU iZdroj fotografie: Uživatel FaceMePLS/ Creative Commons / CC BY
Nizozemský F-16 prošel modernizací MLU

Největší zájem o něj byl v Evropě, a právě jeho prostřednictvím nechalo letadla zhruba na přelomu tisíciletí modernizovat Nizozemsko, Dánsko, Norsko či Belgie, ale i další. Balíček v podstatě znamenal, že starší F-16A/B získaly schopnosti tehdy nejmodernějších F-16C/D Block 50/52, takže mohly rázem používat vyspělejší zbraně, jejich radar měl delší dosah, a měly mnohem vyspělejší kokpit i mnoho dalšího. Z letadel se v tu chvíli opět stala světová špička schopná vyrovnat se čemukoliv, snad kromě již tehdy existujících F-22 Raptor, udává AeroCorner.

Vylepšený radar nebo moderní střely

Změny byly u F-16 po modernizaci balíčkem MLU významné, i když pouhým okem samozřejmě vidět nejsou. První se týká změny počítače, což letounu umožnilo mnohem lepší zpracování dat, a tím třeba zkrácení reakční doby. Vylepšený radar mu zase dával prodloužený dosah a detekce se zlepšila o 25 %, uvádí F-16. A pilot také získal možnost odpalovat moderní radarem naváděné střely AIM-120 AMRAAM či najednou sledovat více cílů.

F-16V Block70

F-16 se i po více jak 50 letech hlásí do boje: o modernizovanou verzi je ve světě velký zájem. Letoun je „nabušený“ a poměrně levný

Modernizovaná letadla byla také schopna mnohem rychleji a přesněji rozpoznávat přátelské a nepřátelské cíle, a piloti získali i nové možnosti ovládání v kokpitu, v němž se objevily třeba lepší displeje. V některých případech dokonce vybavovala jednotlivá letectva své piloty helmami s průhledovým displejem a instalovala i další vybavení. Letouny s modernizací MLU jsou však dnes spíše zastaralé a k modernímu vedení boje se již nehodí. Mnohé západní státy je v současnosti nahrazují letadly F-35, třeba Slovensko ale zvolilo F-16V Block 70/72.

F-16 Block 15 MLU používané Rumunskem

Za jak kvalitní nebo dostačující byste dnes označili F-16 s modernizací MLU?

Diskuze Vstoupit do diskuze
134 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články