F-35 by mohly létat na biopalivo, které produkuje až o 80 % nižší CO2. Zbavily by se tím závislosti na ropě

Aktuálně užívají proudová letadla ke svému pohonu kerosin získávaný z ropy, což by se mohlo změnit s nástupem biopaliva. Není to ovšem tak jednoduché.

F-35 s výzbrojí v podvěsu i Zdroj fotografie: Public Domain
                   

Jelikož moderní bojové letouny potřebují ke svému výkonu silný tah motorů, používají samozřejmě i speciální palivo, nazývané kerosin, případně také letecký petrolej. Vyráběn je jako další podobná paliva – tedy z ropy – což znamená, že jsou i jednotlivá letectva závislá na dodávkách ropných produktů. I to je jeden z důvodů, proč se v některých zemích snaží ropné palivo nahradit jiným, a dalším důvodem je například i ekologie. Třeba v Norsku chtějí letouny Lockheed Martin F-35 Lightning II pohánět biopalivem, nicméně to nemusí být 100%.

Není to první pokus, ale biopalivo není bez rizika

Myšlenka pohonu bojových letounů F-35 pomocí biopaliva zní dobře, ale rozhodně nejde o nic jednoduchého. ArmyRecognition uvádí, že jeho použití představuje několik problémů – takové palivo musí splňovat přísné normy, aby bylo zajištěno, že neovlivní výkon ani bezpečnost letounů. V opačném případě by mohlo ohrozit obranyschopnost země a případné poškození motoru nevhodným palivem a jeho následná oprava by nebyla nic levného.

Norský F-35A na dálnici ve Finsku tankuje palivo iZdroj fotografie: Norské královské letectvo
Norská F-35A na dálnici ve Finsku, jak tankuje palivo

Na druhou stranu by měl přechod na biopalivo některé výhody. Tou asi největší je snížení závislosti na dovozu ropných produktů, což může být problém v případě nějakého konfliktu, i když právě Norsko je zemí, která má ropy relativní dostatek. Nejde přitom o první případ, kdy by se někdo pokoušel vojenská letadla pohánět pomocí biopaliva. Už americké letectvo zkoušelo směs biopaliva a klasického paliva u letounu Lockheed Martin F-22 Raptor, americké námořnictvo pak zase u letounu Boeing F/A-18E/F Super Hornet.

CO2 nižší až o 80 % díky biopalivu

Norské ozbrojené síly nejsou v myšlence využití pouze biopaliva první. PopularMechanics v roce 2020 uvedl, že by Velká Británie chtěla 30 až 50 % svého leteckého paliva nahradit biopalivem, přičemž plán zahrnoval i F-35, které Britové užívají na letadlových lodích, nebo Eurofighter Typhoon a vrtulník AgustaWestland AW159 Wildcat. Britské biopalivo mělo být z vyřazeného kuchyňského oleje, zpracovaných odpadních produktů a dalšího.

F-35 s výzbrojí v podvěsu

„Invaze“ F-35 zabijí evropský vojenský letecký průmysl. Evropské země by se měly spojit, záležet bude na letounu 6. generace

Biopalivo je již užíváno i v civilní letecké dopravě. Wikipedia uvádí, že je označované jako BAF a získáváno je z biomasy rostlin, zvířat nebo odpadu, ovšem nejde využít každý kvůli požadavkům na kvalitu. Jeho využitím lze údajně snížit produkci CO2 o 20 až 80 % oproti běžnému palivu z ropy. Od roku 2011 mohou komerční lety užívat palivo, v němž je až 50 % biopaliv, a v roce 2023 bylo leteckého biopaliva využito 600 milionů litrů, což je 0,2 % celosvětové spotřeby.

F-35 tankuje, jak ve vzduchu z dronu

Jak hodnotíte nápad, aby vojenská letadla létala na biopalivo?

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články