Na letoun F-35 plánuje v budoucnu přecházet stále více západních zemí, pro něž je jedinou volbou. Ačkoliv proti němu existují výhrady, je nezbytný pro udržení obranyschopnosti.
Nejen v České republice a dalších zemích, dokonce včetně USA, probíhají diskuze o letadle Lockheed Martin F-35 Lightning II. Jde přitom o jediný bojový letoun 5. generace v současnosti vyráběný v západních zemích, který je také hojně zaváděn do výzbroje mnoha členů NATO, ovšem i v dalších státech. Na druhou stranu budí mnohé kontroverze, neboť není levný, jeho výroba se opožďuje a během jeho provozu se vyskytla celá řada problémů.
F-35 má problém s tlakem nebo bouřkou
O problémech letadla F-35 hovoří někteří dlouhodobě. Třeba DefenseNews uvedl, že se během jeho provozu vyskytly potíže s regulací tlaku v kabině, z čehož piloty extrémně bolely dutiny, zatímco kamera pro noční vidění zabudovaná do helmy zase zobrazovala vodorovné zelené čáry. Letouny také byly uzemněny, protože měly problémy s pyropatronami v katapultovacích sedadlech, která jsou pro přežití pilota nezbytná, a hodně závažná je také obava, že by F-35A Lightning II mohl v blízkosti bouřky explodovat.
V poslední době je potom největší kaňkou neustálé oddalování dodávek. Forbes uvádí, že výroba letadel F-35 stále běží, ale nejsou dodávána odběratelům, neboť čekají na modernizaci Block 4, jež jim má přinést mnohá vylepšení. Výrobce Lockheed Martin má však potíže s dokončením upgradu Technology Refresh 3, a to jak kvůli hardwaru, tak softwaru. Firma tak může mít na skladech až 120 nedokončených letadel, která čekají jenom na zabudování zmíněných komponentů. A to měly být F-35 dodány už v roce 2023.
Jasně, stát se to může, ale vypadá to, že americký zbrojní gigant nevychytal vícero aspektů. Letoun navíc vůbec není levný, BreakingDefense na podzim 2023 uvedl, že průměrná cena za jeden kus se pohybuje kolem 82,5 milionů dolarů (1,92 miliardy Kč). K tomu je pro uživatele nutné připočítat i další položky za zbraně, náhradní díly, servis a mnoho dalšího. I proto se mnozí odpůrci ptají, zda je vlastně letectva (včetně toho amerického) potřebují, když je možné pořídit i mnohem levnější – a velice dobré – alternativy 4,5 generace.
O problémech konkurenčních letounů se neví
Jestli někdo bude posuzovat F-35 s jinými letouny páté generace, je třeba si uvědomit, že jsou ve světě vyráběny jenom další dva, a to čínský Chengdu J-20 Mighty Dragon a ruský Suchoj Su-57 Felon. U těch nejsou podobné problémy známy, i když třeba jeden z prototypů Su-57 v minulosti havaroval, uvádí DefenceTurkey. Ovšem i kdyby k nějakým problémům došlo, oba státy by informace zatajily. Nicméně vzhledem ke složitosti technologií u letadel 5. generace se jim pravděpodobně nevyhnuly. Cena pak není veřejná, protože je země neexportují.
A zatímco ruských Su-57 je jenom pár desítek, Američané a další státy se musí poohlížet hlavně po Číně, neboť může z montážních linek sjíždět více letounů J-20 než F-35, i když na počet je amerických stále výrazně více. Znamená to však, že Čína bude v dalších letech počty letadel 5. generace navyšovat, a také se chystá nejspíše brzy spustit výrobu Shenyang FC-31 Gyrfalcon. Ten bude však navíc vyvážet a koupit ho chce třeba Pákistán, uvedl GlobalTimes.
Ve světě jsou potom ve vývoji ještě další letouny 5. generace, ale ty dnes nehrají roli. Turecko například vyvíjí TAI TF Kaan, ten by měl být náhradou za vyřazení z programu F-35. Jižní Korea zase vyvinula KAI KF-21 Boramae, který se již vznesl k nebi, ale jde pouze o letoun 4,5 generace, ač se Jihokorejci netají snahou modernizovat ho na generaci pátou. O vývoj se pokouší také Indie, i když ta je prozatím pozadu. Za několik let tedy může být na světovém trhu letadel 5. generace několik a teoreticky si je bude moci koupit každá země.
Bez F-35 by Amerika i NATO ztratily náskok
Američané a západní země obecně musí brát ohled hlavně na výrobní kapacity Číny, ale v budoucnu i na další. Pokud by se třeba americké letectvo, tedy dnes nejsilnější letecká síla na planetě, rozhodlo F-35 vzdát a nakupovat místo nich jenom moderní letouny 4,5 generace, mohlo by ho to čínské velmi rychle dohnat a kvalitativně dokonce předehnat. Vzhledem k tomu, že je F-35 stále jediný vyráběný západní letoun páté generace, neexistuje vlastně jiná možnost, pakliže si má minimálně NATO důležitou leteckou dominanci udržet.
Konstruktéři navíc pracují i na letadlech generace šesté, Američané třeba na NGAD. Ty mají být zařazeny do výzbroje během 30. let 21. století, což je relativně blízko, ale čekat na ně by byl risk, neboť stejně jako u každého nového letounu nové generace se může vývoj opozdit i prodražit, totéž platí o výrobě. USA by se pak najednou mohlo stát, že kvůli potížím s NGAD a rozhodnutí odepsat F-35 by jejich letectvo ztratilo dominanci. To by s sebou přineslo mnoho bezpečnostních problémů, a proto je jasné, že to nikdy udělat nemohou.
Někdo sice rád tvrdí, že je Evropě zbrojení k ničemu, protože ji žádná válka nečeká, ale že to nemusí být úplná pravda, ukázalo již v únoru 2022 Rusko, když vpadlo na Ukrajinu. Výroba moderních zbraní a výcvik posádky i dalšího personálu v potřebném množství navíc trvá nejméně několik let, takže pokud by rázem NATO čelilo nějaké vojenské hrozbě od soupeře, který se na to připravoval třeba celou dekádu (nebo i déle), pochopitelně by to nestihlo za krátkou chvíli dohnat. Ne nadarmo platí, že kdo chce mír, musí hodně zbrojit.