Vychvalovaný Suchoj Su-57 má až žalostně slabé stealth, zachytit ho lze téměř 6krát dříve než F-35, která je pravým klenotem stealth

Stealth je jednou z klíčových vlastností moderních letadel, jenomže její úroveň se může lišit. Su-57 má být na radarech vidět mnohem lépe než jeho američtí konkurenti.

Su-57 i Zdroj fotografie: Anna Zvereva / Creative Commons / CC BY
                   

Rusko označuje svůj bojový letoun 5. generace Suchoj Su-57 Felon za velmi vyspělý, a jeho schopnostmi se nejednou chlubilo. Jednou z nich má být tzv. stealth, což znamená nesnadné zaměření letounu radarem, a patří k podmínkám, aby bylo možné o něm mluvit jako o letounu páté generaci. Mnoho expertů ale tuto schopnost u ruského Su-57 zpochybňuje, a rozhodně se prý nemůže chlubit takovou úrovní, jakou mají američtí konkurenti.

Stealth letoun definuje více aspektů

Vlastnosti stealth je u letadel dosaženo kombinací několika faktorů. TheAviationGeekClub vysvětluje, že jedním z nejdůležitějších je přeprava zbraní ve vnitřním prostoru letounu, neboť když jsou střely a pumy v podvěsu, je jeho radarový průřez veliký a radar ho tak dokáže zachytit i na dlouhou vzdálenost. Tuto vlastnost přitom Su-57 má a může v trupu přepravovat až 6 střel, ale není to jediná podmínka, a navíc u ní i jiných panují pochybnosti.

Ruský letoun Suchoj Su-57 Felon

„Největším soupeřem je pro stíhačku F-16 ruský Su-57, dokáže ji zaměřit, aniž by o tom věděla,“ srovnal letouny vysloužilý indický pilot

Z pohledu stealth vyvolává otázky také tvar trupu, sání do motorů nebo umístění lopatek motorů. Vše musí být totiž poskládáno tak, aby došlo k minimalizaci směrů, v nichž se radarové vlny odráží, neb stačí jenom maličkost a radarový odraz letadla nebude tak malý. Jenomže třeba sání motorů a trysek Su-57 tomu zcela neodpovídá. „Neviditelnost“ však zajišťují i použité materiály, případně povrchy. Rusové bezesporu mnohé použili, ale není jisté, zda byli schopni vyvinout tak kvalitní jako Američané, kteří s tím mají téměř 40 let zkušeností.

S F-35 se Su-57 zdaleka rovnat nemůže

Web NationalInterest například cituje leteckého experta Chrise Boltona, podle něhož je radarový průřez Su-57 srovnatelný s letounem Boeing F/A-18E/F Super Hornet. Ten však není letounem generace páté, ale čtvrté, případně „čtyř a půlté“. Vojenský analytik Harry Kazianis pro NewsWeek zase uvedl, že je vyloučeno, aby mělo Rusko nějakou výhodu, neboť Suchoj Su-57 není srovnatelný s Lockheed Martin F-22 Raptor ani Lockheed Martin F-35 Lightning II, ať jde o technologie, vlastnost stealth, zbraně nebo výcvik pilotů.

iZdroj fotografie: Alex Beltyukov / Creative Commons / CC BY
Sání motorů u Su-57

Zkrátka to vypadá, že je těch pochybností o Su-57 stále více, ať se to věčným zastáncům všeho ruského líbí nebo ne (a tím opravdu nevelebím vše americké, ať nedojde k nedorozumění). Ostatně jsme v ArmádnímZpravodaji již dříve upozorňovali, že může Su-57 dle ruských tvrzení proniknout i protivzdušnou obranou, ale dosud k tomu nedošlo, a dokonce má mít i některé schopnosti letounu 6. generace, což je ale opět spíše přání než realita.

A jelikož k mnoha deklarovanému dosud nedošlo (a nejspíše ani dlouho nedojde), nelze asi vnímat Suchoj Su-57 jinak jako velice silně vyzbrojený letoun, zatímco v ostatních směrech oproti světové špičce zaostává. Dokonce jsme dříve i srovnávali Su-57 s americkou F-35, která by dle mého názoru v souboji 1 vs. 1 drtivě vyhrála. Je prostě o moc lepší.

Suchoj Su-57 Felon

Názor: Suchoj Su-57 převyšuje vše, co má k dispozici Ukrajina, a do bojů by se Rusku náramně hodil – přesto raději zůstává stranou

TheAviationGeekClub se přitom pokouší popsat „neviditelnost“ letounu na konkrétním příkladu radaru 91N6E systému S-400. Výrobce udává, že má být na 390 kilometrů schopen zachytit cíl o průřezu 4 metrů čtverečních, a dle známých a udávaných hodnot o průřezech letadel prý uvidí F/A-18E Super Hornet na 275 kilometrů, a Su-57 na 155 kilometrů. Ovšem stealth americké letouny F-22 a F-35 až na pouhých 27 kilometrů.

Myslím, že je z toho více než zjevné, jak špatně na tom musí Suchoj Su-57 být, a že jsou F-35 i F-22 doslova průkopníky, s nimiž se nemůže rovnat. Tvrzení (třeba o tryskách a sání motorů) bych ještě podtrhl právě vyvíjeným Su-75 Checkmate, u něhož si ruští konstruktéři uvědomili právě tyto nedostatky a konstrukci letounu podle toho upravili.

F-22 iZdroj fotografie: U.S. Air Force / Public Domain
Americký letoun F-22

Pokud by tyto údaje byly skutečné a některý americký letoun by se postavil ruskému Su-57, pravděpodobně by vyhrál. Americké letadla mají špičkové radary AESA, ruský stroj má tento radar také, otázkou je, zda stejně dobrý, jako mají Američané. I kdyby ano, američtí piloti uvidí svého protivníka mnohem dříve a budou proti němu schopni vypálit střelu dlouhého dosahu ještě v době, kdy o nich ruský pilot nebude mít ani tušení, a tak ho z bezpečí zničí.

Su-57 mnohé stroje porazit dokáže

Rozhodně nelze tvrdit, že Su-57 je letoun k ničemu. NewsWeek třeba uvádí, že je prokazatelně lepší než F-15 či General Dynamics F-16 Fighting Falcon. Je i lepší než vše, co má k dispozici Ukrajina. Je tedy hrozbou pro jakoukoli stíhačku čtvrté generace, na kterou narazí, ale také pro letoun páté generace, pokud se k němu dostane nablízko, uvádí PopularMechanics s odkazem na obratnost Su-57. Problém ale je, že dostat se blízko třeba k F-35 je pro ruský stroj v podstatě nemožné, protože dříve bude zničený.

O tom, že i Rusové mají o stealth schopnostech Su-57 možná pochybnosti, svědčí i to, že i když by mohl ničit protivzdušnou obranu, na takové akce ho neposílají. Patrně se obávají, že moderní systémy by ho dokázaly zaměřit a sestřelit a pravda by mohla vyjít najevo. To se ale stane až v okamžiku, kdy se Su-57 dostane do hledáčků západních radarů a odborníci budou schopni posoudit na základě ověřených údajů, jak to s ním vlastně je.

Letoun Su-57 na letecké show

Jak moc stealth je podle vás ruský Suchoj Su-57?

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Ing. Vlastimil Černínský

Armáda je mou vášní už pár dekád, nejvíce mě přitom fascinovala 2. světová válka a její ikonické tanky, ale postupně jsem našel zalíbení i v moderních strojích – hlavně pokud jde o tanky a letadla. I složitá témata se snažím předávat tak, aby jim porozuměla široká veřejnost, obvykle formou vlastních názorů a úvah. Už na vojně jsem si vyzkoušel hezkou řádku zbraní a vozidel, a od té doby v tom pokračuji.

Zobrazit další články