„Invaze“ F-35 zabijí evropský vojenský letecký průmysl. Evropské země by se měly spojit, záležet bude na letounu 6. generace

Jelikož Evropa nevyrábí vlastní letoun 5. generace, kupují mnohé země americké F-35. Není to ale úplně dobře, mohlo by to totiž udusit evropský vojenský letecký průmysl.

F-35 s výzbrojí v podvěsu i Zdroj fotografie: Public Domain
                   

Evropské země se možná v minulosti dopustily chyby, když se nesoustředily na vývoj vlastního bojového letounu páté generace, takže je dnes situace taková, že jsou v Evropě produkovány 3 typy vlastních bojových letadel 4,5. generace, a chce-li nějaká evropská země letoun generace páté, koupí americký Lockheed Martin F-35 Lightning II. A i když na jejich výrobě některé evropské firmy spolupracují, ve velké míře to znamená, že může evropský letecký průmysl ztratit schopnost produkovat vyspělé vojenské bojové letouny a stát se závislým na USA.

Ne o všechny evropské letouny je zájem

Některé evropské země vyrábí vlastní bojová letadla a rozhodně nelze tvrdit, že by to neuměly. V současné době je na trhu francouzský Dassault Rafale, švédský Jas-39 Gripen a Eurofighter Typhoon produkovaný ve spolupráci 4 zemí. Asi nejsložitější pozici má Švédsko se svou nejnovější verzí Jas-39E, kterou téměř nikdo nechce, a uchytila se krom domoviny jenom v Brazílii. To zbylá dvě letadla mají zákazníků více nejen v Evropě, ale i ve světě, takže firmy mají zakázky, jimiž si mohou mj. vydělat na vývoj budoucích letounů.

TAI TF-X Kaan při popojíždění

Video: turecká stíhačka 5. generace Kaan je náhradou za americké F-35 a budoucností, má ambice vyrovnat se nejlepším na světě

Asi nejlépe je na tom Rafale, nové zakázky by měl mít z Indie a Saudské Arábie, uvádí BreakingDefense, což by mělo Francii pomoci letecký průmysl udržet nad vodou. Letouny létají kromě Francie i v dalších zemích jako je Řecko, Katar, Egypt, a brzy v Indonésii. Je to důležité, neb Francie se stejně jako další evropské země již rozhodně nehodlá pouštět do vývoje letadla generace páté, ale plánem je vyvinout rovnou generaci šestou.

iZdroj fotografie: Indian Air Force / Creative Commons / GODL-India
Dassault Rafale v Indii

Podobně je ta tom i Eurofighter Typhoon, protože kromě jeho producentů z Německa, Velké Británie, Španělska a Itálie si letouny pořídil třeba Omán či Saudská Arábie. Wikipedia uvádí, že jich bylo nebo bude vyrobeno téměř 700 kusů. A i když Typhoon není letoun generace páté, má řadu vyspělých schopností, a to včetně zmenšeného radarového průřezu, což ale neznamená, že by se jednalo o stealth; řadu technologií na něm ovšem lze odzkoušet a udržet.

Evropské země by se měly spojit

Evropa má na letoun 6. generace dva programy; prvním je Global Combat Air Program se zapojením Velké Británie, Itálie a Japonska, uvádí TheDefensePost, ale iniciativa je otevřena i dalším zemím včetně mimoevropských; druhým je pak program Future Combat Air System, což je spolupráce Francie, Španělska a Německa. Občas ale zaznívá hlasy, že by se Německo mohlo chtít připojit ke konkurenčnímu Future Combat Air System, uvádí NationalInterest.

Britská stíhačka 6. generace Tempest

Britové vyvíjí vlastní stíhačku 6. generace Tempest: bude tím nejlepším ve světovém žebříčku, její havárie bude téměř nemožná

Evropské letouny šesté generace by tedy nakonec vzniknout mohly, ale dle všeho bude záležet i na tom, zda se země budou schopné zkoordinovat ve svých zájmech. Vývoj letounů je tak drahý, že si to nejspíše už jenom jediná země nemůže dovolit, a k kdyby ano, zřejmě by to bylo na úkor jiných součástí ozbrojených sil. Pozitivní ale je, že jsou evropské země připravené do armády investovat a věnovat se vývoji. Případný konkurent amerického letounu šesté generace by byl jistě přínosný, protože monopol nikdy nedělá dobrotu.

Možná podoba letounu z Global Combat Air Program

Jak vidíte budoucnost evropských vojenských letadel?

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články