NÁZOR: Letouny F-35 měly během svého vývoje a služby několik závažných problémů, které se vyřešit podařilo, ale že nesmí létat poblíž bouřky, je značně limituje.
Americký bojový letoun Lockheed Martin F-35 Lightning II je možná nejmodernější, nebo alespoň jeden z nejmodernějších na světě a pomalu se stává standardem ve výzbroji USA i jejich spojenců. Během své historie se potýkal s řadou problémů, s nimiž si konstruktéři nakonec poradili, ale přesto mu zůstává jeden závažný, jehož vyřešení bude potřeba, neboť F-35A dnes nemohou létat v blízkosti bouřek. Za určitých okolností by totiž mohly i explodovat.
Omezení platí jenom pro F-35A
Problém s blesky se podle dostupných informací týká jenom modelu F-35A, což je verze určená pro operace z pozemních základen. A mj. ta samá, o jejímž pořízení uvažuje i české ministerstvo obrany. Naopak F-35C, tedy verze pro letadlové lodě, ani F-35B s možností kolmého přistání a krátkého vzletu se však omezení údajně netýká, což je velmi podivné. Pro „áčko“ to každopádně znamená, že se nesmí přiblížit k bouřce na vzdálenost kratší než 40 kilometrů.
Za vším je podle všeho nevyřešený problém s ochranou palivových nádrží proti jejich vznícení při úderu bleskem. Běžně F-35 disponuje systémem označovaným OBIGGS, jehož úkolem je podobné nehodě bránit – spočívá v tom, že z okolního vzduchu vyseparuje dusík, tím plní vyprazdňující se nádrže stroje a dusík pak zamezuje přístupu kyslíku k palivu, čímž zabraňuje jeho případnému vznícení při nějaké nečekané události. Jenomže na mnoha letadlech nefunguje tento systém ochrany správně, což by mohlo vést ke zmíněnému scénáři.
Řešení přijde možná až za 2 roky
Problém s ochranou nádrží mají letadla již řadu let, a ani přes usilovné snahy se ho dosud vyřešit nepodařilo. Podle některých analýz ho mohou způsobovat vibrace při provozu letadla, jejichž vlivem přestane systém správně fungovat. Lockheed Martin se měl v roce 2021 pokusit chybu napravit, ale protože zákaz stále platí, technici nejspíše neuspěli. Řešením by mohla být modernizace nebo kompletní změna systému ochrany, ale to je reálné možná až v roce 2025.
Faktem zůstává, že tato slabina značně omezuje bojeschopnost amerických letadel. V době míru se nemusí jevit jako závažná, ale v případě války nebo nějakého střetu by mohli piloti a jejich velitelé stát před rozhodnutím, zda letadla do špatného počasí poslat, nebo ne. A protože je chyba veřejně známa, mohl by ji nepřítel snadno využít a snažit se co nejvíce operovat právě v bouřkách, kdy by Lockheed Martin F-35 Lightning II byly v podstatě bezmocné.