Izraelské F-35 mají konfiguraci, kterou nikdo jiný na světě nemá a mít nebude. Nespokojenost totiž byla nejenom se stealth

Ačkoliv je letoun F-35 považován za nejvyspělejší na světě, vymohl si Izrael jeho zásadní úpravy. Navíc za použití mnoha vlastních systémů, což nebývá běžné.

F-35I Adir i Zdroj fotografie: Public Domain
                   

Ještě než zbrojovky dodají své produkty zákazníkovi, jsou většinou schopny je přizpůsobit jeho přáním. A platí to rovněž u vysoce sofistikovaných letadel jako Lockheed Martin F-35 Lightning II, i když u nich Američané i výrobce svolí k rozsáhlejším úpravám jenom neradi a velmi výjimečně. Jednou z výjimek je izraelské letectvo, které si vymohlo relativně zásadní úpravy, díky nimž mají jeho F-35 veskrze unikátní systém. Označovány bývají také jako F-35I Adir, a jejich úprava byla nejspíše možná jenom díky úzké vojenské spolupráci obou zemí.

Rozdíl izraelských letadel není vidět, ale…

Na první pohled vypadají izraelské F-35I jako jakékoliv jiné F-35A, které létají v řadě zemí západního světa, a které má objednané i české letectvo. Jedná se o jednomotorové jednomístné letouny určené k přistávání na klasických pozemních základnách (existuje i verze B schopná kolmého vzletu / přistání), a jejich max, rychlost je Mach 1,6, kdežto dostup přes 18 km, uvádí MilitaryToday. Vyzbrojené jsou kanonem ráže 25 mm a ve vnitřním prostoru unesou 4 střely nebo pumy, ale budoucí verze jich mají zvládat 6; mají však i venkovní závěsníky.

Trojice izraelských F-35I Adir na letišti iZdroj fotografie: Velvyslanectví USA v Jeruzalémě / Creative Commons / CC BY
Trojice izraelských F-35I Adir na letišti

I když je aktuálně F-35A zřejmě nejlepší letoun svého druhu na světovém trhu, NationalInterest uvádí, že Izraelci s ním zcela spokojeni nebyli a vymohli si povolení k řadě úprav, a to často za použití domácích komponentů, díky čemuž nemá F-35I Adir ve světě obdoby. Za nedostatečné měli považovat třeba vlastnost stealth, a proto mohli do svých letadel namontovat vlastní systém elektronického boje. Piloti pak mají k dispozici i přilby se speciálními displeji, a letoun má rovněž změněné schopnosti zpracování dat a datového spojení.

F-35I Adir možná nese izraelské zbraně

Přesné specifikace izraelských úprav samozřejmě nejsou veřejné, ale Izraelci pravděpodobně požadovali i možnost používat některé vlastní zbraně. F-35 jsou totiž běžně certifikované pouze na americké systémy, i když je v procesu třeba certifikace na evropskou střelu MBDA Meteor. V případě Izraele by se potom mohlo jednat – a teď jenom odhaduji – o jeho střely vzduch-vzduch Python-5 nebo Derby, případně také pumy s naváděcí sadou SPICE. Zda opravdu může tyto zbraně F-35I Adir používat, potvrzené není, ale ve hře asi jsou.

Jas-39C českého letectva

F-35 jsou dlouhodobě lepší volba a standard NATO, staré JAS-39C/D Gripen ani novější Jas-39E/F letectvo nespasí, i když jsou levnější

Izrael je navíc zemí s asi největšími zkušenostmi s nasazením letadel F-35 v boji, i když i Američané už je k pár akcím nasadili. BreakingDefense uvádí, že izraelskému letectvu kupříkladu náleží první sestřel dronu za pomoci F-35, k němuž došlo v březnu 2021. V prosinci 2023 pak jeho letoun jako první F-35 v historii sestřelil řízenou střelu. Jednoznačně se tedy jedná o povedenou úpravu, s níž se asi žádná další nemůže rovnat. Vedle toho je nadmíru nepravděpodobné, že by Izraelci prodali modernizaci komukoliv dalšímu.

Sestřelení řízené střely izraelským letounem F-35I Adir

Jak hodnotíte zásadní úpravy letounů F-35? Poukazují snad na nějaké nedostatky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články