Izrael je druhým největším provozovatelem letounu F-16 na světě, ale na rozdíl od ostatních si nechal značnou část své flotily přizpůsobit.
Páteř izraelského letectva tvoří americké letouny General Dynamics F-16 Fighting Falcon, i když má ve výzbroji i jiná bojová letadla. Izraelské letectvo se stalo po USA druhým největším uživatelem „ef-šestnáctek“ a podniklo s jejich pomocí celou řadu bojových operací. Část z nich lze ale označit za světový unikát, protože byly postaveny podle izraelských specifikací a od ostatních verzí v jiných armádách se velice liší; označované jsou jako F-16I Sufa.
F-16 Sufa vzniklo lehce přes stovku
Izraelské letectvo chtělo na konci 90. let 20. století posílit své řady, k čemuž si vybralo F-16, jimiž už disponovalo. Konkrétně chtělo verzi Block 50/52, ale značně modifikovanou o řadu izraelských systémů. Na první pohled vypadají téměř stejně jako ostatní letadla tohoto typu, ale značně odlišné mají některé systémy a mohou používat i izraelské zbraně. Letadla F-16 Sufa jsou výhradně dvoumístná a Izrael si jich koupil 102, uvádí Airforce-Technology.
Israeli F-16I. (Nehemia Gershuni-Aylho) pic.twitter.com/CPevDlTqNy
— J.J. (@kadonkey) December 18, 2023
Jednou z mnoha změn je avionika, zhruba polovina z ní byla nahrazena izraelskými systémy, uvádí Wikipedia. Letoun získal například vlečenou návnadu izraelské výroby, která slouží hlavně k matení nepřátelských radarů a protiletadlových střel. Jiný je ale i zaměřovací systém letadla a k boji slouží třeba izraelské střely vzduch-vzduch Python, event. je lze pro delší dolet vybavit odnímatelnými izraelskými palivovými nádržemi CFT.
Izraelci mají jedny z nejlepších střel
Například nejnovější Python 5 je střela vzduch-vzduch používaná letadly nebo systémy protivzdušné obrany, uvádí na stránkách firma Rafael. Určena je k boji na krátkou vzdálenost na cíle viditelné pilotem a její dosah by měl být kolem 20 kilometrů. Disponuje sofistikovaným infračerveným hledačem schopným odolat protiopatřením a umí útočit na cíle letící za letadlem, což z ní dělá jednu z nejlepších střel tohoto typu na světě.
I využívání nádrží CFT je pro F-16I Sufa velice důležité, protože díky nim mohou uletět vzdálenost až 1 640 km, uvádí F-16. To znamená, že izraelská letadla zvládnou zaútočit na cíle třeba v Íránu, aniž by potřebovala cestou tankovat za letu. Tvar nádrží zaručuje, že nemají vliv na letové vlastnosti stroje, a tedy by si měly zachovat schopnost dosáhnout rychlosti Mach 2 i velmi dobrou obratnost nutnou hlavně v boji na krátkou vzdálenost.