Dnes konkuruje F-35 i F-22, i když nad nimi nedominuje. Ovšem geneze čínského letounu Chengdu J-20 5. generace možná překvapí

Čína se již v 90. letech rozhodla pro vývoj vlastního letounu páté generace, aby se zbavila závislosti na sovětských a ruských technologiích, které nakonec i předběhla.

Formace letounů Chendu J-20 i Zdroj fotografie: Uživatel N509FZ / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Ještě v 80. letech 20. století, ale značně i v letech následujících, bylo čínské letectvo hodně závislé na sovětských a ruských technologiích. V 90. letech ovšem padlo rozhodnutí, že se od nich postupně oprostí a pustí se do vývoje vlastních letounů, a to i těch páté generace. Jak se později ukázalo, byl to správný krok, neboť Čína nakonec Rusko předběhla, a její letoun páté generace Chengdu J-20 Mighty Dragon vstoupil do služby dříve než ruský Suchoj Su-57 Felon. Ale co víc, dnes jde o druhý nejpočetnější letoun 5. generace na světě.

Číňané sílu letadel 5. generace viděli

Zajímavý náhled do toho, jak uvažovalo čínské vedení o svém budoucím letectvu, předkládá studie z roku 2003, která se dostala na veřejnost. Ukazuje, že dospělo k názoru o jednoznačné nadřazenosti letadel páté generace nad letouny generace čtvrté, jimiž bylo čínské letectvo tehdy vyzbrojeno. Nejmodernějším letadlem byl sovětský Suchoj Su-27 Flanker, případně jeho čínské adaptace, a bylo jasné, že se v žádném ohledu nemůže vyrovnat americkému Lockheed Martin F-22 Raptor, ale ani pozdějšímu Lockheed Martin F-35 Lightning II.

iZdroj fotografie: uživatel N509FZ / Creative Commons / CC BY-SA
Letoun Chengdu J-20 Mighty Dragon

Vyvinout vlastní letoun páté generace znamenalo pro čínské konstruktéry velikou výzvu. Museli zvládnout nové typy materiálů a technologií, neboť to vyžadovala schopnost stealth, a potřebovali také výkonný radar typu AESA nebo motor se schopností supercruise. V počátečních fázích se spolehli třeba na ruské motory, i když nakonec vyvinuli vlastní WS-15. WarriorMaven tvrdí, že část technologií také Číňané ukradli z amerického programu Joint Strike Fighter, z něhož vzešel F-35. Průmyslová špionáž se měla týkat avioniky a elektroniky.

Aktuálně už je J-20 zcela čínský

Vývoj letounu J-20 začal v Číně na konci 90. let 20. století a jeho první let se uskutečnil v roce 2011, uvádí Airforce-Technology. Během zkoušek se podle všeho změnily i některé tvarové charakteristiky, a do služby nakonec začal přicházet v roce 2017. Velká změna pak přišla v roce 2023, když Čína začala vyrábět vlastní motory WS-15, takže lze o letounu tvrdit, že je postavený na čínských technologiích, což ukazuje pokrok čínského leteckého průmyslu.

Chengdu J-20 Mighty Dragon

Čínské stíhačky Chengdu J-20 jsou rychlejší a obratnější než americké F-35, nemají žádné technické potíže, a také jich vzniká více

Vzhledem k tomu, že je Rusko schopné jenom velmi malé produkce Su-57, je soupeřem J-20 americký F-22, a hlavně F-35. BusinessInsider se domnívá, že J-20 stále nad těmito letadly nedominuje, ale zároveň dodává, že Číně více než dostačuje k tomu, aby mohla držet americké protějšky dále od svého území a zájmové oblasti západního Pacifiku a Tchaj-wanu. Vývoj přitom neustále pokračuje a letoun je v masové výrobě.

Chengdu J-20 Mighty Dragon na přehlídce

Jak je možné, že Čína dokázala vyvinout takový letoun a zásadně snížit náskok amerického protějšku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
52 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články