Americký letoun 6. generace má být přelomem. Ale USA na paty šlapou Číňané a o vývoj podobných stroj se pokouší i jinde.
Oblohu ve 30. letech 21. století ovládnou letouny šesté generace, které přinesou mnohé novinky. Budou více digitalizované a očekávána je úzká spolupráce s vyspělými drony nebo lepší schopnosti stealth. Spojené státy americké přitom jako dominantní letecká velmoc sází na letoun Boeing B-47 a označují ho za nejschopnější na světě. Armádní Zpravodaj soudí, že rozuzlení ale přinese konstrukční závod amerických a čínských zbrojovek.
Vysoká rychlost a dlouhý dolet F-47
O budoucím americkém letounu vlastně není příliš známo. Wikipedia uvádí, že bude schopný se pohybovat rychlostí Mach 2 s doletem 1 900 km, což je více, než čeho jsou schopné současné americké Lockheed Martin F-22 Raptor páté generace, jichž bude F-47 nástupcem, a Lockheed Martin F-35 Lightning II. Armádní Zpravodaj se domnívá, že dlouhý dolet souvisí hlavně s orientací Ameriky na Pacifik, kde je v rozlehlých územích nutností.
Americké letectvo ve své zprávě tvrdí, že má F-47 integrovat stealth technologie nové generace, fúzi senzorů a údery na dlouhou vzdálenost. Schopnosti se velmi obtížně posuzují, neboť připouští, že bude vybavovaný teprve vznikajícími technologiemi. Může se jednat třeba o laserové zbraně na obranu proti střelám, ale i o nové střely vzduch-vzduch s dlouhým dosahem nebo přesné řízené střely proti pozemním a hladinovým cílům.
Čína vyvíjí hned dva letouny 6. generace
AirAndSpaceForces s odvoláním na představitele ozbrojených sil uvádí, že by měla být F-47 prvním skutečným letounem 6. generace. Armádní Zpravodaj se domnívá, že je to hlavně reakce na čínský vývoj, protože země připustila jakoby náhodný únik informací o hned dvou projektech 6. generace, na nichž pracuje. Jedná se o letadla označovaná jako Chengdu J-36 a Shenyang J-50. Vzhledem k vojenskému utajování a řízeným únikům informací o jejich schopnostech a porovnání s F-47 však nelze říci prakticky vůbec nic relevantního.
F-47 by měla být v provozu do roku 2029, ale pravděpodobně tím je myšlena série prototypů procházející zkouškami; reálně bude v aktivní vojenské službě možná kolem roku 2035. Ve světě probíhají i další závody o sestrojení letounu 6. generace, ale ty se pravděpodobně za americkým a čínským o nějaký rok opozdí. Reálné jsou společné projekty Velké Británie, Japonska a Itálie, případně Francie, Španělska a Německa, méně pak ruský MiG-41.
Jaký podle vás bude letoun F-47?

