Ruský vesmírný přepadový stíhací letoun MiG-41 6. generace s rychlostí Mach 5 zní úžasně. Ale nejspíše zůstane jenom snem

Rusko se snaží opakovaně prezentovat projekty téměř zázračných zbraní s úžasnými schopnostmi. Mezi takové patří i vyvíjený letoun MiG-41.

Animace možné podoby MiG-41 i Zdroj fotografie: Uživatel Yah209 / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Ačkoliv odstartoval mezi velmocemi závod o letouny 5. generace teprve před nedávnem (s výjimkou Ameriky) a stále existují jenom 4 možnosti, v plánu je i konstrukce letounu generace šesté. Odborníci předpokládají hlavní soupeření mezi USA a Čínou, ale pozadu nechce zůstat ani Rusko. Ze zprávy OverClockers přitom plyne, že společnost Mikoyan už pracuje na přepadovém stíhači 6. generace s neuvěřitelnými parametry, a známý je jako Mikoyan PAK DP nebo MiG-41. Mnozí odborníci však pochybují, že něco takového v možnostech Ruska je.

Hypersonická rychlost a ničení satelitů

Nový letoun MiG-41 by měl být nástupcem Mikoyan MiG-31 Foxhound, a výše zmíněný ruský server ho dokonce označuje za vesmírný stíhač. Navržen má být tak, aby dokázal operovat v blízkém vesmíru, i když není jasné, jak vysoko by měl vyletět. Létat by pak měl hypersonickou rychlostí, tedy alespoň Mach 5, a Rusové prý tvrdí, že bude schopen zasáhnout satelity a další kosmické lodě hypersonickými střelami dlouhého doletu.

Kdy by měla tato neuvěřitelná stíhačka vlastně létat, však není jasné ani orientačně, informace jsou omezené. EurAsianTimes uvádí, že ruští představitelé v minulosti označovali jako možné datum prvního vzletu roky 2024 až 2025, a vstup do služby už v roce 2028. To je ale zřejmě naprostý nesmysl. Rusko teprve před nedávnem začalo sériově vyrábět letoun páté generace Suchoj Su-57 Felon, a i když se Suchoj Su-75 Checkmate (ten je stejné generace) chlubí patentovaným maskovacím nátěrem, je mu k ničemu, protože nejspíše nevzlétne.

Rychlost Mach 5 představuje výzvu

Zkonstruovat letadlo s parametry MiG-41 je nesmírně obtížné a drahé. Rychlost Mach 5 by mu měl údajně dodávat náporový motor, ale NationalInterest upozorňuje, že to má několik háčků. Tím prvním je, že k dosažení a udržení takové rychlosti je třeba veliké množství paliva, takže by měl letoun malý dolet nebo by musel stále tankovat. Navíc by bylo třeba vyřešit problémy s teplem vznikajícím při tření ve vysokých rychlostech. Měl je ostatně i legendární Lockheed SR-71 Blackbird, který nakonec létal „jen“ max. rychlostí Mach 3,3.

Letoun 5. generace Suchoj Su-75

Ruský sen, Suchoj Su-75, má stát jenom 40 % ceny F-35; zájem o něj může přece jenom být, a to dokonce v rozvojové Nigérii

Vysoká rychlost by také znamenala problémy se stealth, silné motory by pravděpodobně produkovaly ohromné množství tepla, které by nešlo zamaskovat. Dalším problémem by byly zbraně, protože současné typy by letoun při tak vysoké rychlosti asi používat nemohl, a bylo by třeba vyvinout nové, zřejmě hypersonické. Ovšem bez snadného přístupu k nejmodernějším světovým technologiím a dostatku peněz je takový letoun v dohledných letech zbožným přáním. Blíže k plnění takových úkolů je spíše americký raketoplán Boeing X-37B.

Rusko mimochodem pracovalo i na bombardéru 6. generace, který označuje PAK DA (podobnost s PAK DP tak není vůbec náhodná, stojí za ním totiž stejná společnost), ale od toho nejspíše na nějakou dobu upustilo, když ho nahradilo modernizovanými bombardéry Tu-160M2.

Představy o letounu MiG-41

Nakolik věříte schopnosti Ruska vyvinout a sestavit „zázračný“ MiG-41?

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články