Mi-80 je budoucnost ruského letectva: program náhrady Mi-8 zahájen, o staré vrtulníky už nestojí, ale vyhlídky nejsou nejlepší

Konstrukce ruských transportních vrtulníků jsou sice osvědčené, ale již staré a dnes nedostatečné. Změnit by to nicméně mohl projekt Mi-80.

Vrtulník Mi-17 i Zdroj fotografie: Alan Wilson / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Sovětský svaz, a posléze i Rusko, produkovaly vysoké počty transportních vrtulníků, které v různých modifikacích létají téměř po celém světě. Ale problém je, že Mil Mi-8 Hip a Mil Mi-17 Hip, či jejich verze a modernizace, pochází již z 60., resp. 70. let 20. století. Armádní Zpravodaj se proto domnívá, že Rusko proto nutně potřebuje svou flotilu inovovat a zahraničním zákazníkům nabídnout konkurenceschopný produkt – jednat se má o Mil Mi-80.

Vzorem bude vrtulník Mi-171A3

Vrtulník Mi-80 by měl v ruském letectvu sloužit hlavně jako náhrada za Mi-8, a při exportu nejspíše Mi-17. DefenseMirror uvádí, že základem by se měla stát jedna z posledních verzí Mi-17, konkrétně Mi-171A3 z roku 2022. Ta má mít údajně velmi dobré vlastnosti, ale také jeden zásadní nedostatek – dolet činí jenom 450 kilometrů s 22 cestujícími, zatímco starší Mi-8MTV zvládne dvojnásobnou vzdálenost.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Vrtulník Mil Mi-8 iZdroj fotografie: Alex Beltyukov / Creative Commons / CC BY-SA
Vrtulník Mil Mi-8

Wikipedia uvádí, že Mi-171A3 je určen k letecké obsluze těžebních plošin umístěných v moři, přičemž by měl disponovat pokročilými kompozitovými listy rotorů, modernizovanou ocasní částí, a také moderní avioniku. Operací je schopný i v noci, a lze předpokládat, že pilot bude mít k dispozici nějaký termovizní systém. Armádní Zpravodaj se domnívá, že podobné vlastnosti by konstruktéři chtěli přenést i do nového Mi-80.

Mi-80 by měl být výhodný finančně

Při konstrukci Mi-80 chce Rusko využít mnohem větší podíl kompozitních materiálů, a také by měla být vylepšena převodovka a zvýšena odolnost, uvádí ArmyRecognition. Vrtulník má být navíc nákladově mnohem příznivější, čímž je pravděpodobně myšlena nižší spotřeba paliva, vyšší nosnost a menší nároky na údržbu. V případě, že se to konstruktérům podaří, není vyloučeno, že by mohl být o Mil Mi-80 ve světě zájem.

Ruský vrtulník Mi-8

Když ruský pilot uteče i s vrtulníkem Mi-8 a vezme s sebou tajné díly letounu Su-27 a Su-30SM, je to rána do zad a možná i velký problém

Rusko ale může mít s vývojem Mi-80 problém. InternationalDefenceAnalysis upozorňuje, že stále existují problémy s financováním celého vývoje, což může být v okamžiku, kdy se potýká se stále většími ekonomickými problémy a nutností směřovat zdroje do probíhající zbrojní výroby, problém. Současné plány předpokládají zavedení vrtulníku kolem roku 2030, ale vzhledem k tomu, že není hotový ani prototyp, mohou se zkoušky protahovat léta.

Testy vrtulníku Mi-171A3

Jak reálný je podle vás projekt vrtulníku Mi-80?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články