Modernizace, která povýší starší F-15 téměř na úroveň nejnovějších F-15EX – obávat se jí právem musí většina soupeřů

I kdysi skvělá letadla postupem let zastarávají, ale modernizace z nich může opět udělat obávané bojovníky a smazat desítky let rozdílů.

Jihokorejský letoun F-15K i Zdroj fotografie: Ozbrojené síly Jižní Koreje / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Letouny McDonnell Douglas F-15 Eagle a jeho pozdější modernější odvozenina McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle patřily v 80. a 90. letech 20. století k nejobávanějším bojovým letounům na světě. Byly rychlé a s pokročilými přístroji, a navíc měly vysokou nosnost zbraní. Jenomže postupem let přirozeně zastaraly a dostaly nástupce v podobě letounu Boeing F-15EX Eagle II, který patří mezi špičku 4,5. generace. Ovšem po náležité modernizaci se jim může F-15E Strike Eagle v podstatě vyrovnat, takže budou právem obávanými soupeři.

Stejné letouny, ale s odlišným vybavením

Na první pohled není mezi F-15E a F-15EX rozdíl, neboť mají stejný drak i rozměry. Změna se totiž udála hlavně ve vybavení, díky čemuž získal modernizovaný letoun řadu nových schopností – dostal například nové motory a moderní radar, a změněno bylo i vybavení kokpitu a řada dalších systémů. Výroba F-15EX přitom začala teprve v roce 2020, a Airforce-Technology uvádí, že s nimi americké letectvo počítá na podporu letadel Lockheed Martin F-35 Lightning II, protože umožňují veliké zatížení výzbrojí, a tedy o něco silnější údery.

Letoun F-15E shazuje protibunkrovou pumu GBU-28 iZdroj fotografie: Letectvo Spojených států amerických
Letoun F-15E shazuje protibunkrovou pumu GBU-28

Ve světě ale existují i provozovatelé starších F-15E, třeba Jižní Korea, pro něž nemusí být nákup nových letounů řešením, ale naopak dají přednost modernizaci těch starších. V jejím případě by se konkrétně jednalo o 50 letounů označovaných jako F-15K, které dostanou nový radar, moderní vybavení kokpitu a kombinovaný systém elektronického boje a elektronických protiopatření, uvádí AviaciOnline. Tím se přiblíží schopnostem F-15EX a budou z nich jedny z nejlepších letounů 4. generace, jichž se budou muset soupeři vážně obávat.

F-15 uvidí dále a snáze přežije zaměření

Výměna starého mechanického radaru za moderní AESA AN/APG-82 je jednou ze zásadních proměn. Pilot s ním uvidí mnohem dále než se starým, a nebude muset radarovým paprskem neustále ozařovat cíl. Sada elektronického boje a protiopatření pak značně zvyšuje šanci na přežití v bojových situacích, kdy může například detekovat přilétající střely a pokoušet se je zmást. Kokpit má zase dostat veliké barevné displeje, čímž se značně zvýší povědomí pilota. Naopak třeba motory zůstanou stejné, ačkoliv budou vyměněny za nové.

Americký orel: Legendární stíhací letoun F-15 zdobí nebe již půl století. V posledním vzdušném souboji se utkal se sovětskými MiG-25

I tak ale budou letouny F-15K patřit k těm nejrychlejším na světě, dosáhnout totiž mohou rychlosti přes Mach 2,5. Po modernizaci unesou 10,4 tun výzbroje, což je o 3 tuny méně než u F-15EX, ale stále o 2,6 tuny více než u General Dynamics F-16 Fighting Falcon. A zrovna pro Jižní Koreu jsou F-15K důležité, neboť si nejenže dokáží poradit s čímkoliv, co může na oblohu poslat Severní Korea, ale také mohou nést protibunkrové naváděné pumy GBU-28 těžké 2 132 kg. V případě války by je potřebovala proti severokorejským bunkrům.

Sloní pochod jihokorejských F-15K

Jak rozumná je modernizace letounů F-15E?

Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články