Video: nehoda bojového letounu F-35B při pokusu o kolmé přistání. Letadlo se nekontrolovaně točilo, pilot se raději katapultoval

Ze záběrů je patrné, že nehodě letounu F-35B zprvu nic nenasvědčovalo. Pilot nad ním tak zřejmě ztratil kontrolu ze zatím neznámých důvodů.

F-35B při kolmém přistání i Zdroj fotografie: Námořnictvo USA
                   

Bojová letadla páté generace Lockheed Martin F-35 Lightning II si do své historie připsala těsně před Vánoci další nehodu. Tentokrát se jednalo o incident verze F-35B schopné kolmého vzletu i přistání na základně ve Fort Worth v Texasu. Vše se podařilo zaznamenat na kameru a záběry mj. ukazují, že se pilotovi naštěstí nic nestalo, ačkoliv se musel ze stroje katapultovat.

Nehodu letounu F-35B zachytila kamera

Incident se odehrál 15. prosince v Texasu a je dobré zdůraznit, že při ní nehavaroval letoun zařazený do ozbrojených sil. Stroj totiž procházel produkčními zkušebními testy a stále byl v držení výrobce, tedy společnosti Lockheed Martin. Záběry dostupné na sociálních sítích ukazují, jak se letoun pomalu snáší k zemi. Tento manévr může F-35B provést díky speciálnímu ventilátoru ve středu trupu a zadní tryscea ohnuté směrem dolů. V tomto okamžiku doslova lavíruje na dvou sloupech proudícího vzduchu.

Manévr ze začátku nejspíše probíhal standardně. Jakmile se ovšem letadlo dotklo podvozkem přistávací dráhy, nezůstalo na ní stát a odrazilo se nahoru. V nejvyšším bodě se jeho příď naklonila směrem dopředu a nakonec narazila na beton. Letoun F-35B se začal dokonce nekontrolovaně otáčet na jednu, a pak i na druhou stranu. V okamžiku, kdy jeho pohyb na chvíli stabilizoval, se pilotovi podařila katapultáž, a dle dostupných informací utrpěl jen lehká zranění.

Jeden F-35B skončil v moři

Příčiny nehody jsou nyní předmětem vyšetřování. Mohlo se jednat o technickou závadu, ale také o chybu pilota. Od roku 2015, kdy byly stroje F-35B uvedeny do provozu, již zaznamenaly havárií několik. První se stala v září 2018 kvůli vadné palivové nádrži a letadla byla pro jistotu na nějakou dobu uzemněna. V listopadu 2021 pak havaroval stoj patřící britskému námořnictvu během přistávání na letadlové lodi Queen Elizabeth a skončil ve Středozemním moři. Američané a Britové ho museli vylovit, aby citlivé díly nezískalo třeba Rusko nebo Čína.

Lockheed Martin F-35B je jiný než F-35A, který by si chtělo pořídit české letectvo. Má menší palivové nádrže a tím i menší dolet, ale větší rozpětí křídel. Jeho manévrovatelnost je pak omezena na otáčky v přetížení 7G, zatímco klasická varianta může provádět manévry při 9G. Ve výzbroji ho má americká námořní pěchota, britské námořnictvo nebo Japonsko. Na rozdíl od klasických strojů mohou tato letadla operovat třeba z výsadkových plavidel nebo míst s extrémně krátkou letištní dráhou.

Co mohlo vést k nehodě letounu F-35B?

Zdroj: TechWp
Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články