Letouny 6. generace mají v následujících desetiletích dominovat obloze, jenomže některé ani nemusí vzniknout. Kromě technologické náročnosti jde o cenu.
Ačkoliv ve světě teprve přichází do služby ve větších počtech bojové letouny 5. generace, letecké mocnosti již pracují na generaci šesté. Asi nejdále je Amerika se svým projektem NGAD, který by měl do výzbroje vstoupit v průběhu 30. let 21. století. Jenomže jeho vývoj není bez problémů, protože se ukazuje, že může být neskutečně drahý. Dokonce tak zaznívají názory, aby se Spojené státy americké na tento letoun nesoustředily, případně na něm ušetřily.
NGAD by mohl stát až 7 miliard korun
Již současný americký letoun Lockheed Martin F-35 Lightning II je považován za velmi nákladný, jelikož vychází na více než 80 milionů dolarů (asi 1,9 miliardy Kč). To ale dle všeho není nic proti tomu, kolik by měl stát budoucí letoun NGAD – odhady amerického letectva říkají, že by cenovka za jeden kus mohla činit více než trojnásobek F-35, konkrétně tedy 250 až 300 milionů dolarů (5,8 až 7 miliard Kč), uvádí Twz. To jsou náklady, které si nemůže dovolit téměř žádná ekonomika, a dle všeho budou mít na vývoj letounu zádadní vliv.
Jednou z možností, co s programem udělat, je zrušit ho nebo významně omezit. Kromě NGAD totiž americké letectvo pracuje i na programu kolaborativního bojového letadla CCA, což by mělo být nepilotované letadlo, tedy dron, jehož primárním úkolem by bylo doprovázet jiná bojová letadla a účastnit se přímo bojových akcí. Ovšem ani ten není levný. BreakingDefense navíc upozorňuje, že to je riziko, jelikož by CCA bez letounu NGAD nemusel mít takové bojové schopnosti. Ačkoliv jde AI kupředu, prostě by na obloze chyběl lidský prvek.
Vypustit nový motor nebo něco osekat
Program NGAD lze zachovat a udělat ho smysluplným, stačí najít levnější způsob konstrukce. DefenseNews uvádí, že jednou z možností by bylo vypuštění plánovaného adaptivního motoru, který má mít sice lepší výkony než současné typy motorů, ale ukazuje se jako nákladný. Osekat by jistě bylo možné i další schopnosti letounu, ale pak by hrozilo, že by se dostal na úroveň letounů generace 5. a vlastně by nemělo smysl ho vyvíjet ani kupovat.
Úplné zrušení NGAD nebo jeho drastické osekání by také mohlo mít velmi neblahé důsledky na budoucnost USA i NATO. Dlouhodobě se totiž spoléhají na svou vzdušnou nadvládu. Ovšem i jiné velmoci, především Čína, pracují na letounech 6. generace, stejně tak jako například evropské země, Japonsko a další. Pokud by tedy ony své projekty úspěšně dokončily, což třeba v případě Číny určitě nelze vyloučit, ocitla by se Amerika najednou na druhé koleji.