NÁZOR: Nejnovější verze amerického letounu F-15 je velmi rychlá a silně vyzbrojená, překonat dokáže i některé konkurenty 5. generace, i když na ně ztrácí.
Polské ozbrojené síly v posledních letech masivně zbrojí, a své úsilí ještě znásobily poté, co rozpoutalo Rusko válku s Ukrajinou; náš severní soused má totiž společnou hranici jak s největší zemí světa, tak s Běloruskem, které je ruským spojencem. I letectvo chce přitom 100% přejít na západní zbrojní systémy, a to nejspíše na nejlepší dostupné. Objednalo si proto letouny 5. generace Lockheed Martin F-35 Lightning II a lehké jihokorejské bitevníky KAI FA-50 Golden Eagle. Pokukuje ale i po dalších, nejčastěji se mluví o Boeing F-15EX Eagle II.
Stará letadla musí ustoupit novým
Polské letectvo má aktuálně ve výzbroji starší sovětské Mikoyan MiG-29 Fulcrum a Suchoj Su-22 Fitter, jichž se chce jakožto zastaralých zbavit. Už na začátku 21. století také nakoupilo letadla General Dynamics F-16 Fighting Falcon ve verzi Block 52, ale i ta začínají pomalu zastarávat. Ovšem pokud nechce Polsko provozovat jenom finančně náročné stroje 5. generace, může si pořídit letouny 4,5. generace s tím nejlepším vybavením, které je v některých směrech srovnatelné s letadly generace páté. A právě k nim se řadí Boeing F-15EX.
Koupě dává smysl hlavně v okamžiku, kdy by mělo být soupeřem těchto letadel ruské, případně běloruské letectvo. Až na doslova hrstku strojů 5. generace, jakými jsou Suchoj Su-57 Felon, se Rusko spoléhá na stroje generace 4. a 4,5., nejlepší z nich jsou přitom Suchoje Su-35 Flanker-E. Ty ale F-15EX Eagle papírově překonává v rychlosti, schopnostech radaru a množství nesených zbraní, a až dostane nejnovější americké střely vzduch-vzduch AIM-260 JATM, zmenší se i rozdíl v dosahu tohoto typu střel. Bude tak „nařachaný“ jako málokterý letoun.
F-15EX létá rychlostí Mach 2,5
Boeing F-15EX má stejné rozměry jako jeho předchůdce McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle, tedy délku 19,45 metrů, protože drak letounu je stejný. Změnila se však dvojice jeho motorů, která má teď vyšší výkon a uděluje mu rychlost až Mach 2,5 a dostup 18 kilometrů. Díky tomu také unese větší náklad zbraní nebo paliva v přídavných nádržích. Jeho osádku většinou tvoří pilot a operátor zbraní, ale lze si objednat i jednomístnou variantu.
Nejnovější verze F-15 unese náklad o hmotnosti 13,4 tun, na jejích závěsnících může přitom být až 22 střel vzduch-vzduch, ale používá i různé druhy pum, střel k útokům na pozemní cíle a další zbraně. Vybavena je ale i kanonem ráže 20 milimetrů. Silnou stránkou je pak velmi výkonný radar typu AESA a systém IRST schopný detekovat tepelné stopy letadel na desítky kilometrů daleko, což umožňuje i boj proti letounům se schopností stealth.