NÁZOR: Letoun 5. generace J-20 se stává páteří čínského letectva, a podle všeho letos produkčně předstihne americký F-35. Lepší má navíc i některé vlastnosti.
Síla čínského letectva rok od roku roste, a minimálně počty se může již brzy začít přibližovat největší letecké síle na světě, a sice Spojeným státům americkým. A ačkoliv do toho má ještě daleko, zůstává pravdou, že se Číně daří navyšovat výrobu moderních letounů, hlavně pak strojů 5. generace Chengdu J-20 Mighty Dragon. V letošním roce jich může čínský výrobce vyprodukovat dokonce více, než kolik bude dokončeno amerických Lockheed Martin F-35 Lightning II. Ty navíc nejsou určeny pouze pro americké ozbrojené síly.
Kvůli potížím výroba F-35 zaostává
Z dostupných informací vychází, že by letos měla společnost Chengdu Aerospace Corporation vyrobit kolem 120 strojů J-20. Oproti tomu Lockheed Martin se naopak potýká s potížemi při zavádění nové modernizace F-35 označované jako TR-3, při níž letadla dostanou nový software a hardware, což značně vylepší jejich schopnosti. Technické problémy znamenají, že společnost nebude schopna vyrobit 150 plánovaných F-35, ale jenom 100 až 120, tedy až o 33,3 % méně; v prvním pololetí 2023 jich přitom zvládla pouze padesátku.
Ačkoliv tedy bude produkce letounů vyrovnaná, platí, že J-20 Mighty Dragon je určen pouze pro čínské ozbrojené síly. Ty jich přitom mají v současné době k dispozici již více než 200, a jak vidno, jejich počty budou rychle stoupat, což je poznat i podle toho, jak často je letectvo nasazuje. Naopak z produkce F-35 Lightning II půjde americkým ozbrojeným silám jen asi 48 strojů, zbytek je určen pro spojence. A situace údajně nemá být o moc lepší ani v roce 2024. Na druhou stranu je nutné zmínit, F-35 existuje aktuálně zhruba 900, tedy 4,5krát více než J-20.
Chengdu J-20 je rychlejší a obratnější
Papírově se může navíc zdát, že jsou americké stroje slabší než čínské, ačkoliv patří F-35 ke zdaleka nejvyspělejším na světě. J-20 je ale rychlejší a obratnější a unese i více zbraní, přičemž je větší a dvoumotorové, kdežto americké jednomotorové. Čínské radarově naváděné střely vzduch-vzduch dlouhého dosahu mají také větší dolet než americké. Experti ovšem tvrdí, že má F-35 oproti tomu lepší detekční schopnosti i úroveň stealth, takže je otázkou, nakolik spolehlivě a kdy dokáže Chengdu J-20 protivníka jako F-35 zaměřit.
Čína má také v blízké době spustit výrobu dalšího letounu páté generace, konkrétně Shenyang FC-31 Gyrfalcon, i když některé kusy by nejspíše měly být určeny k exportu. Existovat má navíc i varianta označovaná jako J-35 pro letadlové lodě. Lockheed Martin naopak uvedl, že by mohl produkci F-35 v budoucnu navýšit na více než 200 letadel ročně, produkci by ale opět dělil mezi americké letectvo a spojence. USA, Čína i další státy ke všemu intenzivně pracují na strojích 6. generace, které se nejspíše objeví ve 30. letech 21. století.