Extrémní riziko, z něhož měly respekt USA i SSSR: letadla s jaderným pohonem šla nakonec k ledu, a buďme za to rádi

Letoun s neomezeným doletem by byl skutečným trumfem. Jaderná energie se nabízela, ovšem přinesla i řadu nebezpečí, která zatím nelze překonat.

Jaderný bombardér Tu-95 i Zdroj fotografie: Maxim Maksimov / CC BY-SA / Creative Commons
                   

Poté, co se po druhé světové válce začal rozvíjet jaderný průmysl, vznikaly nejenom elektrárny, ale také lodě a ponorky na jaderný pohon. Mj. existovala i myšlenka použití jaderné energie v letectví. Nabízela by téměř neomezený dosah. O konstrukci se pokoušeli jak v USA, tak v SSSR. Nakonec ale od projektů upustili, ukázaly se jako příliš rizikové. Problémy byly už s únikem radioaktivity z pohonu, ale horší by byla případná havárie. Ta by mohla mít neuvěřitelné dopady na okolí. Přesto vzniklo hned několik letounů s jaderným pohonem.

Jaderný YB-60

Spojené státy byly oproti SSSR ve vývoji dále a uvažovaly o dvou typech letounů. Prvním nápadem byl stroj na bázi bombardéru YB-60, který by měl reaktor o výkonu 50 MW a pohon s přímým cyklem, kdy by proudový motor pohánělo teplo z jaderného reaktoru. To by ale znamenalo, že by radioaktivita unikala přímo do ovzduší a za letadlem se táhla dlouhá radioaktivní stopa. Nevýhoda a nebezpečnost takového systému je více než zřejmá, proto byl další vývoj zastaven.

Convair NB-36H

Pohon mohl být i nepřímý, ale to stále znamenalo mít na palubě jaderný reaktor. Proto byl postaven letoun na bázi bombardéru B-36, na jehož palubě byl reaktor o výkonu 1 MW. Sloužil však k testování bezpečnosti reaktoru na palubě stroje, ne k pohonu. Posádka byla izolována za pomoci olova a pryže. Letoun označovaný jako NB-36H provedl od roku 1955 celkem 47 letů. Ukázalo se, že posádku ochránit lze, ale nikdo nevyřešil nebezpečí plynoucí z rizika havárie. Letoun byl v roce 1957 sešrotován.

Tu-95 LAL

K podobnému účelu sloužil i upravený sovětský letoun Tu-95. Ten se poprvé vznesl v roce 1961 a uskutečnil 34 letů. Označován byl jako Tu-95 LAL. I v tomto případě byly testovány různé metody stínění na ochranu posádky a v podstatě prokázaly, že je tento koncept možný. Stejně jako v USA ale měly převládnout obavy z následků možné havárie a program byl v roce 1969 ukončen.

M-60

Sovětský svaz plánoval projekt jaderného letadla již v 50. letech, ale dostal se jen na rýsovací prkna. Jednalo se o upravený bombardér M-50. Měly do něho být instalovány čtyři otevřené jaderné motory a označen by byl jako M-60. Tato koncepce by měla stejná rizika s únikem radioaktivity do atmosféry jako u amerického projektu. Dokonce se uvažovalo, že by byl letoun řízený na dálku. Jako velmi rizikový byl ale projekt v roce 1959 zrušen.

M-30

Projekt sovětského bombardéru M-30 se dostal jen do fáze úvah. Mělo se jednat o letoun se šesti motory s uzavřeným cyklem, který by radioaktivitu nevypouštěl. Ovšem zůstávaly problémy s rizikem havárie. Navíc prvotní odhady ukázaly, že takový letoun by byl i extrémně drahý. I když v Sovětském svazu často na zbraních nešetřili, i tyto náklady nejspíše byly za hranou.

Jak se díváte na nápad jaderného reaktoru v letadle?

Zdroj: Techinsider
Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Vlastnit auto bude výsadou boháčů. Zbytek lidí by si měl raději rychle zvyknout na jízdu autobusem a chůzi pěšky
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Současná válka proti Rusku má hluboké kořeny, Ukrajina byla sužována krutými konflikty po staletí
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Osvědčené praktiky, jak se zbavit bolesti kloubů. Bohatě stačí ležet v posteli a udělat 1 pohyb
adbz.cz
adbz.cz
5členná rodina bydlí v autobuse. Na nákladech ušetří 2/3 toho, co běžná domácnost, a mají mnohem víc