Létání neuvěřitelnou rychlostí Mach 5+ má vstoupit jak do armády, tak do civilní přepravy

NÁZOR: Projekt nového motoru a letounu může spustit revoluci v létání. Prvním cílem je překonat rychlost Mach 4, ale v plánu je i pokračování.

Vizualizace hypersonického dronu Darkshorse i Zdroj fotografie: Hermeus
                   

Od roku 1976 drží legendární letoun Lockheed SR-71 Blackbird rychlostní rekord Mach 3,3, který se dosud nikomu nepodařilo překonat. Brání tomu ostatně řada skutečností počínaje tou, že je stavba stroje schopného rychlého letu finančně velmi náročná, a takto rychlá letadla vlastně ani nebyla nikdy zapotřebí. Změnit se to ale má v projektu společnosti Hermeus, jejímž prvním krokem je vývoj téměř až hypersonického dronu s názvem Quarterhorse. Ten má být ovšem jenom mezikrokem k ještě rychlejšímu letounu Halcyon.

První dron vlastně vůbec nevzlétne

Společnost Hermeus v současné době staví první prototyp zmíněného dronu, a ve své tiskové zprávě tvrdí, že tento model nazývaný Mk0 ale určitě nebude tím, kdo rychlostní rekord překoná, a co víc, nejspíše by se vůbec neměl objevit na obloze. Sloužit by měl pouze k testům na zemi, a to například k odzkoušení dálkového ovládání, ale i k testování hydrauliky, elektroniky, pohonu a dalších systémů. Obsluha se pak zároveň bude učit dron ovládat.

Ovládání dronu Quarterhorse iZdroj fotografie: Hermeus
Ovládání dronu Quarterhorse

V plánu je pak stavba dalších tří dronů, u nichž by chtěla společnost postupovat krok za krokem. Podle zveřejněných informací by měl model Mk1 sloužit k testování startu a přistání a odzkoušení vyšších rychlostí; další, tedy Mk2, by měl dosáhnout rychlosti do Mach 3, a teprve až další model by pravděpodobně překonal rychlostní rekord, přičemž cílem je cestovní rychlost Mach 5 u letounu Halcyon, tedy asi 5krát vyšší než u běžných komerčních letadel. Žádnou časovou osu ale společnost nezveřejnila, není tedy jasné, kdy má tento očekávaný krok v plánu.

Hypersonické letadlo pro 20 cestujících

Dron Quarterhorse by měl být zhruba 12 metrů dlouhý, což je kupříkladu velikost malých bojových letadel. Podle Defence-Blog by ho měl pohánět motor postavený na základě J-85 od společnosti General Electric, tedy stejný, jaký je osazen třeba v proudovém cvičném letounu Northrop T-38 Talon. V Quarterhorse bude však pouze jednou částí motoru s takzvaným kombinovaným cyklem. Hermesus plánuje v dalších krocích dron nazývaný Darkhorse, a posledním střípkem má být hypersonické dopravní letadlo Halcyon pro 20 cestujících.

Letoun SR-71 Blackbird je dosud nejrychlejším strojem na světě. Více než 20 let po svém vyřazení ze služby

Darkhorse a Halcyon již mají být poháněny motorem s kombinovaným cyklem Chimera II, který je postaven na základě motoru Pratt & Whitney F-100 používaném třeba v bojových letounech General Dynamics F-16 Fighting Falcon. Že nejde jen o další utopii dokazují i kontrakty s americkým letectvem a dalšími vládními agenturami; výsledky výzkumu firmy Hermeus by mohly sloužit také ke konstrukci superrychlých dronů pro vojenské využití. Bude ale samozřejmě záležet na tom, zda se jí podaří vyřešit všechny technické problémy.

Projekt dronu Quarterhorse společnosti Hermeus

Kde všude budou mít uplatnění letouny s takovou rychlostí?

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články