NÁZOR: Projekt nového motoru a letounu může spustit revoluci v létání. Prvním cílem je překonat rychlost Mach 4, ale v plánu je i pokračování.
Od roku 1976 drží legendární letoun Lockheed SR-71 Blackbird rychlostní rekord Mach 3,3, který se dosud nikomu nepodařilo překonat. Brání tomu ostatně řada skutečností počínaje tou, že je stavba stroje schopného rychlého letu finančně velmi náročná, a takto rychlá letadla vlastně ani nebyla nikdy zapotřebí. Změnit se to ale má v projektu společnosti Hermeus, jejímž prvním krokem je vývoj téměř až hypersonického dronu s názvem Quarterhorse. Ten má být ovšem jenom mezikrokem k ještě rychlejšímu letounu Halcyon.
První dron vlastně vůbec nevzlétne
Společnost Hermeus v současné době staví první prototyp zmíněného dronu, a ve své tiskové zprávě tvrdí, že tento model nazývaný Mk0 ale určitě nebude tím, kdo rychlostní rekord překoná, a co víc, nejspíše by se vůbec neměl objevit na obloze. Sloužit by měl pouze k testům na zemi, a to například k odzkoušení dálkového ovládání, ale i k testování hydrauliky, elektroniky, pohonu a dalších systémů. Obsluha se pak zároveň bude učit dron ovládat.
V plánu je pak stavba dalších tří dronů, u nichž by chtěla společnost postupovat krok za krokem. Podle zveřejněných informací by měl model Mk1 sloužit k testování startu a přistání a odzkoušení vyšších rychlostí; další, tedy Mk2, by měl dosáhnout rychlosti do Mach 3, a teprve až další model by pravděpodobně překonal rychlostní rekord, přičemž cílem je cestovní rychlost Mach 5 u letounu Halcyon, tedy asi 5krát vyšší než u běžných komerčních letadel. Žádnou časovou osu ale společnost nezveřejnila, není tedy jasné, kdy má tento očekávaný krok v plánu.
Hypersonické letadlo pro 20 cestujících
Dron Quarterhorse by měl být zhruba 12 metrů dlouhý, což je kupříkladu velikost malých bojových letadel. Podle Defence-Blog by ho měl pohánět motor postavený na základě J-85 od společnosti General Electric, tedy stejný, jaký je osazen třeba v proudovém cvičném letounu Northrop T-38 Talon. V Quarterhorse bude však pouze jednou částí motoru s takzvaným kombinovaným cyklem. Hermesus plánuje v dalších krocích dron nazývaný Darkhorse, a posledním střípkem má být hypersonické dopravní letadlo Halcyon pro 20 cestujících.
Darkhorse a Halcyon již mají být poháněny motorem s kombinovaným cyklem Chimera II, který je postaven na základě motoru Pratt & Whitney F-100 používaném třeba v bojových letounech General Dynamics F-16 Fighting Falcon. Že nejde jen o další utopii dokazují i kontrakty s americkým letectvem a dalšími vládními agenturami; výsledky výzkumu firmy Hermeus by mohly sloužit také ke konstrukci superrychlých dronů pro vojenské využití. Bude ale samozřejmě záležet na tom, zda se jí podaří vyřešit všechny technické problémy.