Sovětský svaz a Rusko dodalo v minulosti bojová letadla do mnoha zemí, ale kvůli válce nemá kapacity na výrobu náhradních dílů. Takové stroje tak mohou rychle dolétat.
Válka na Ukrajině má dopad také na mnohé země tradičně nakloněné Rusku, a to v poněkud možná nečekané oblasti. Sovětský svaz (a později Rusko) jim totiž v minulosti dodával vyspělé zbrojní systémy a zároveň zajišťoval jejich servis, školení nebo náhradní díly. Jenže ruský zbrojní průmysl je nyní plně vytížený plněním aktuálních potřeb ruských ozbrojených sil, takže se nemůže starat o zahraniční partnery. Typickým příkladem je situace bojových letounů jako Suchoj Su-30 Flanker-C a Mikoyan MiG-29 Fulcrum.
Indické letectvo na ruských strojích stojí
Bojové letouny ruského nebo sovětského původu jsou ve výzbroji řady zemí, které s největším státem světa často udržují přátelské (i jiné) vztahy. Jde třeba o Vietnam nebo Alžírsko, ale asi nejvíce z nich je postižena Indie. Ta má ve své výzbroji 247 kusů Suchoj Su-30MKI a 65 letounů MiG-29UPG; a mimo nich i další sovětská / ruská letadla a vrtulníky. Jde přitom o více než 1/2 vzdušné síly nejlidnatější země světa. Náhradní díly na ně dostávala z Ruska, ale jejich dodávky v současné době váznou, což má samozřejmě kritický dopad na bojeschopnost.
To znamená pro Indii obrovský problém, protože má napjaté vztahy se svými sousedy – a to hlavně s Pákistánem, s nímž už svedla několik válek – ale také s Čínou. Nakupuje sice i jiná letadla, třeba francouzský Dassault Rafale, případně má své vlastní letouny HAL Tejas, ale uzemnění ruských letadel to nemůže vykompenzovat. Indie proto tlačí na Rusko, aby jí poskytlo licence a umožnilo jí vyrábět si díly sama, problém by tím vyřešila. S přijímáním technologií má ostatně indický průmysl veliké zkušenosti a už takto vyrábí třeba modernizovaný AK-203.
Letouny jsou starší, ale stále schopné
MiG-29 nebo Su-30 sice již nepatří k těm nejmodernějším (první jmenovaný začal přicházet do výzbroje v roce 1981, zatímco druhý 1996), ale prošly některými modernizacemi. Navíc letadla, s nimiž se mohou střetnout, jsou na podobné nebo horší úrovni. Třeba značná část čínského letectva stojí na letounech vyvinutých ze sovětského Suchoj Su-27 Flanker, Pákistán pak zase používá hlavně starší General Dynamics F-16 Fighting Falcon a čínské CAC/PAC JF-17 Thunder. Oba letouny jsou vidět i ve Válce na Ukrajině, i když Suchoj Su-30 má jenom Rusko.
Vzhledem k situaci se Rusko zdá být k transferu technologií svolné, ale zároveň ví, že si tím „kope hrob“. V reálu to totiž znamená, že pokud se větší počet náhradních dílů začne vyrábět v Indii nebo jinde, tak samo Rusko do budoucna přijde o miliardy dolarů za jejich prodej, a stejně tak za servis v zahraničí. Důvěryhodnost Ruska coby spolehlivého dodavatele zbraní je navíc podkopána, takže hrozí, že se začnou mnozí tradiční zákazníci raději rozhlížet v jiných zemích. I když třeba na IDEX 2023 se Rusko docela předvedlo.