Rusko má problémy, které Putin nikdy nepřizná. Západní sankce ho drtí, nedokáže vyrábět vojenská letadla

Produkce ruských vojenských i civilních letadel je v podstatě směšná. Bez moderních dovážených technologií se Rusko nedokáže obejít.

Su-30, letoun ruského letectva i Zdroj fotografie: GoodFon
                   

Kreml se velmi rád chlubí svými vyspělými zbraněmi, mezi něž zařazuje i bojové letouny. Má hned několik typů, které řadí mezi nejmodernější na světě. I když mohou existovat nějaké pochybnosti o jejich schopnostech, největším problémem Ruska je skutečnost, že jich zkrátka nedokáže vyrobit dost. Redakce Armádního Zpravodaje se domnívá, že ruské letectvo ani není schopno nahradit ztráty z Ukrajiny, natož významné počty letounů vyvážet.

Ruské letectvo je silné papírově

Ruské vojenské letectvo je na první pohled mocné. Má ve výzbroji přes 4 200 různých typů letadel a je početně druhé nejsilnější na světě, uvádí AeroTimes. Mohlo by se tedy zdát, že až na Spojené státy mu nemůže nikdo ve vzduchu odolávat. Pravdou ale je, že například mnohem slabší Ukrajina ruské letectvo eliminovala tak, že nad ní operovat nemůže, zmůže se pouze na útoky z dálky. Jedním z důvodů je stav ruského letectva a jeho strojů a fakt, že mnohé jsou staré.

Rusko má zkrátka problémy vyrobit dostatečný počet moderních a kvalitních letounů, mnohdy se spoléhá na stroje ještě z dob SSSR. Asi nejkřiklavějším důkazem neschopnosti Ruska vyrábět dostatek moderních letounů je příklad stroje 5. generace Suchoj Su-57 Felon. Odhadem i s prototypy jich má asi 30 kusů, což je vzhledem k jeho potřeba nedostatečné. Oficiálně se přitom sériově vyrábějí již zhruba 5 let, co svědčí o tom, že z výrobních linek vyjíždějí doslova po kapkách . Ale Kreml ve své propagandě nic takového nepřizná.

Dvojice Su-57 iZdroj fotografie: Anna Zvereva / Creative Commons / CC BY
Dvojice Su-57

Rusko se snaží výrobu zvýšit, uvádí ArmyRecognition, ale zatím se mu to příliš nedaří. Postavilo nový výrobní závod na Su-57 Komsomolsku na Amuru, ale výsledky zatím nejsou znatelné. Ruský letecký průmysl se potýká hlavně s neschopností vyrobit některé sofistikované díly. Pro svá letadla je Rusko dováželo ze západních zemí, vysvětluje Armádní Zpravodaj. Kvůli sankcím ale tento zdroj vyschl, náhrada se shání velice obtížně, případně je nutné sankce složitě obcházet.

Díly nejsou ani na starší letadla

Problém s výrobou se netýká ale jenom Su-57, ale i starších typů jako je Suchoj Su-30 Flanker-C a a Suchoj Su-35 Flanker-E. Rferl uvádí, že Rusko pro ně potřebuje dovážet zejména elektrické počítačové řídicí jednotky, navigační zařízení a moduly automatických systémů. Jde to obtížně, často se sankce obchází přes různé třetí strany. Každopádně to znamená, že dílů není dostatek, jejich dodací doby jsou dlouhé a také se prodražují. Výroba letadel je doslova kusová.

Problém se ale netýká jenom vojenských letadel, Rusko má také potíže s letouny civilními. TheMoscowTimes s odvoláním na ředitele výrobce leteckých dílů Aerocomposite Anatolije Gajdanského uvádí, že potřeba jsou hlavně různé díly pro letouny Boeing a Airbus. Mnohé z nich ruský letecký průmysl není zkrátka schopen vyrobit. Musí se opět spoléhat na dovoz přes třetí strany, což je velice komplikované. Stav dopravních letadel tedy rozhodně není uspokojivý.

Rusko se chlubí novou dodávkou Su-57, nejspíše dostalo jediný letoun

Jak hodnotíte stav ruského leteckého průmyslu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články