Ruské letectvo by mohlo znamenat nové „kladivo“ a převzít vzdušný prostor, od začátku války na Ukrajině zůstalo téměř nedotčené

Ruské letectvo ztratilo během ročních bojů na Ukrajině jenom malou část strojů a mohlo by se tak v budoucnu masivně zapojit. Není ale jisté, zda má dostatek schopných pilotů.

Suchoj Su-24 Fencer i Zdroj fotografie: Vojenské vzdušné síly Ruské federace
                   

Některé zprávy naznačují, že by se Rusko mohlo v následujícím období pokusit o masivní nasazení svého letectva, které zůstalo (na rozdíl od jiných jeho složek) relativně nedotčené. Ukrajina sice hlásí sestřelení kolem 300 letounů, ve skutečnosti jich ale nejspíše bude méně, a i kdyby to byla pravda, mělo by Rusku zůstat ve výzbroji kolem 1 500 letadel různých typů. S takovou silou by teoreticky mělo prorazit, ale je otázkou, zda je toho schopné. Podle některých expertů mohou být zprávy o chystaných leteckých útocích jenom zástěrkou.

I moderních bojových letadel má Rusko dost

Papírově má ruské letectvo ve výzbroji kolem tisícovky víceúčelových bojových letadel. Nejpočetnějším typem jsou starší Suchoj Su-27 Flanker a Mikoyan MiG-29 Fulcrum, ale pravdou zůstává, že hlavní úderná síla stojí na mnohem modernějších Suchoj Su-35 Flanker-E, případně jejich předchůdcích Suchoj Su-30 Flanker-C. Oba typy jednoznačně převyšují vše, co proti nim může ukrajinské letectvo nasadit, a to jak kvalitativně, tak kvantitativně.

Su-35 na startu iZdroj fotografie: Dmitry Terekhov / Creative Commons / CC BY-SA
Rusků letoun Su-35 na startu

Jelikož jsou to letadla víceúčelová a nadzvuková, měli by být jejich piloti schopni vybojovat nejenom nadvládu ve vzduchu, ale také si poradit s ukrajinskou protiletadlovou obranou. V tomto úkolu by je navíc podpořily moderní stíhací bombardéry Suchoj Su-34 Fullback. Ovšem ani tato moderní letadla zatím příliš velkých úspěchů nedosáhla a Rusko je již řadu měsíců nad ukrajinské území nepouští. Otázkou je proč, nejspíše to ale bude z důvodu, že napadenou zemi chrání účinné systémy protivzdušné obrany ze Západu.

Ve hře jsou také obavy ze ztrát, jelikož jsou letadla drahá. Někteří experti ale soudí, že i když jich má Rusko dostatek, nemá pro ně vycvičené piloty ani případné operátory, a není tedy schopno protivzdušnou obranu Ukrajiny udolat. Na druhou stranu si může držet letadla stranou záměrně, ovšem pokud by chtělo nějakého úspěchu dosáhnout, muselo by nejdříve zničit obranu. Až pak by mohlo vyslat nad Ukrajinu letouny s cílem útočit na vojenské cíle, dopravní infrastrukturu nebo i jednotky v poli, což by se do pozemních bojů významně promítlo.

Strategické bombardéry útočí z bezpečí

Rusko využívá k útokům nejčastěji strategické bombardéry pálící řízené střely z bezpečí federativního území. Takových strojů má více než 100 a mohlo by tedy pokračovat, ale problém je nedostatek řízených střel a jejich pomalá a obtížná výroba. Aktuálně se tedy nabízí jako jediný opravdu efektivní útok zblízka. K tomu může Rusko použít kromě víceúčelových letounů nebo stíhacích bombardérů ještě bitevníky nebo taktické bombardéry, například Suchoj Su-25 Frogfoot nebo Suchoj Su-24 Fencer, kterých je dnes necelých 500.

Tato letadla dnes nasazuje ruské letectvo hlavně poblíž fronty k útokům na pozemní jednotky, ohrožují je ale přenosné protiletadlové systémy. Pokud by ruské letectvo protivzdušnou obranu Ukrajiny významně poškodilo, zůstaly by obráncům hlavně střely MANPADS. Sice jich je hodně, ale nemají příliš velký dosah a letounům ve větších výškách neumí ublížit. I když ne vždy je to pravda, nedávno to právě od takového systému schytal Suchoj Su-24, ačkoliv dokázal pokračovat v letu. Vše tak záleží na schopnostech ruského letectva, které dnes ale nikdo pořádně nezná.

Taktický bombardér Su-24

Jak reálné je masivní nasazení ruského letectva?

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články