Schovat strategické bombardéry pod vrstvu obyčejných pneumatik je spíše zoufalý pokus Ruska, ne účinná taktika

NÁZOR: Některé způsoby obrany proti dronům jsou povedené, jiné vyvolávají otázky, zda nepřišel někdo o rozum. Ruská armáda je ale v tomto směru velmi „inovativní“.

Tupolev Tu-95 Bear, ruský strategický bombardér i Zdroj fotografie: Alan Wilson / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Ruské letectvo se musí v posledních měsících vypořádávat s drony, jimiž Ukrajinci útočí ne jeho letiště. Jejich operátoři na nich hledají zaparkovaná letadla, která se následně snaží co nejvíce poškodit. Rusko již takto přišlo o strategické bombardéry jako Tupolev Tu-22M Backfire nebo transportní letouny Iljušin Il-76 Candid a další. A jelikož klasická protivzdušná obrana před útoky neochrání, snaží se ruské letectvo i o poměrně zoufalá řešení – třeba když pokrývá zaparkované letouny pneumatikami z automobilů, aby jim vytvořilo jakýsi plášť.

Pneumatiky nemohou letoun ochránit

Satelitní záběry z ruské letecké základny Engels-2, která se již v minulosti cílem ukrajinských útok stala, ukazují stojící strategické bombardéry Tupolev Tu-95 Bear pokryté vrstvou automobilových pneumatik. Personál je vyskládal hlavně na křídla a část trupu mezi nimi. Jediné vysvětlení je, že se tímto způsobem snaží zabránit poškození letounu v případě, že by ho zasáhl dron. Záměrem je, aby pneumatiky zmírnily dopad exploze a ta letoun významně nepoškodila.

Je samozřejmě velkou neznámou, nakolik může být taková obrana efektivní, a zda nejde spíše o zoufalý krok. Rusové se pravděpodobně spoléhají, že drony nemají příliš silnou útočnou hlavici – ta může totiž vážit maximálně desítky kilogramů, což nemusí stačit. Pryž je ostatně v různých typech brnění používána, ale využití pneumatik je přinejmenším sporné, neboť jsou v jejich středu veliké otvory, jimiž exploze proniknout může. Guma navíc není příliš tlustá, a ke všemu hrozí nebezpečí, že dojde při nějaké explozi k jejímu vznícení.

Klece ochrání letouny mnohem lépe

Rusové vedle toho přichází i s jinými typy ochrany, které už se jeví jako mnohem účinnější a logičtější. Na sociálních sítích se objevily záběry kovové konstrukce kolem bojového letounu, pravděpodobně jde o Suchoj Su-35 Flanker-E, nad nímž se rozprostírá drátěná střecha, která ho celý zakrývá. V takovém případě konstrukce dron zachytí ve vzdálenosti několika metrů od letadla, takže i když by explodoval, zasáhne ho jen okrajová vlna výbuchu, která nejspíše nezpůsobí velké škody. Navíc se zdá, že nebude taková klec nijak drahá.

Davidův prak, systém protivzdušné obrany

Davidův prak „aka“ Kouzelná hůlka má 2násobný dosah než americký Patriot, na uzdě udrží i ruské bombardéry Tupolev Tu-160 a Tu-95

Jak se ale zdá, ani ruské letectvo této taktice 100% nevěří, ostatně snad proto stáhlo část letadel hlouběji do vnitrozemí, kam ještě ukrajinské drony doletět nedokáží. To lze považovat za účinný způsob ochrany, ale znamená to, že pak bombardéry operují z mnohem větší vzdálenosti, a v blízkosti fronty mají mnohem méně času na bojové operace, protože cestou k ní spotřebují část paliva. Jejich provoz se tím prodražuje a delší letové trasy také znamenají, že potřebují rozsáhlejší údržbu, což ruskému letectvu situaci o to více komplikuje.

Dronový útok na ruské letiště

Jak účinné mohou být pneumatiky proti dronům?

Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Ing. Vlastimil Černínský

Armáda je mou vášní už pár dekád, nejvíce mě přitom fascinovala 2. světová válka a její ikonické tanky, ale postupně jsem našel zalíbení i v moderních strojích – hlavně pokud jde o tanky a letadla. I složitá témata se snažím předávat tak, aby jim porozuměla široká veřejnost, obvykle formou vlastních názorů a úvah. Už na vojně jsem si vyzkoušel hezkou řádku zbraní a vozidel, a od té doby v tom pokračuji.

Zobrazit další články