Video: Rusům se podařilo zrenovovat vrak prvního Iljušin Il-2 Šturmovik, který ležel 60 let na dně jezera. Byl legendou 2. světové války

Iljušin Il-2 Šturmovik ležel dlouhá léta na dně jezera, odkud se ho podařilo vyzvednout a zrenovovat tak, že je opět schopný letu.

Vzlet letounu Il-2 Šturmovik i Zdroj fotografie: Dmitrij Těrechov / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Nejpočetnějším sovětským letounem druhé světové války byl bitevník Iljušin Il-2 Šturmovik určený k útokům na pozemní cíle. Sověti jich postavili desítky tisíc, ale zaznamenali také opravdu velké ztráty, a dodnes jsou vedeny debaty, nakolik byla vlastně letadla účinná. Nic to ovšem nemění na tom, že jde o pořádný kus historie, který se Rusové rozhodli ukázat světu v plné kráse, když zrenovovali do letuschopného stavu vrak vytažený z jezera v Murmanské oblasti.

Původní letouny Il-2 měly jen pilota

Vrak byl nalezen v roce 2012 a práce na jeho renovaci ve společnosti Aviarestavratsija začaly o 6 let později. Jde o mimořádný exemplář, údajně je to totiž jediný letuschopný stroj rané konstrukce spadající pravděpodobně do roku 1941. Poznat ho lze podle toho, že byl pouze jednomístný, tedy vzadu nebylo místo pro střelce, ačkoliv i to bylo později provizorně doděláno. Bez zadního kulometčíka byl jinak Iljušin Il-2 mimořádně zranitelný nepřátelskými stíhačkami.

Vyrobit letoun útočící na pozemní cíle se Sověti snažili od 30. let 20. století, ale teprve až na konci desetiletí měli k dispozici dostatečně výkonný motor. Revoluční myšlenkou Šturmviku bylo zahrnutí pancéřování přímo do nosné konstrukce letadla, díky čemuž byly kritické části i pilotní kabina mimořádně odolné proti protiletadlové palbě. Ale pochopitelně to neznamenalo, že by ho nebylo možné sestřelit. Pro sovětského vůdce Josifa Stalina se stal letoun po invazi Němců prioritou a hodně tlačil na jeho výrobu.

Il-2 Šturmovik v muzeu v Moskvě iZdroj fotografie: Uživatel Weslam123 / Creative Commons / CC BY-SA
Il-2 Šturmovik v muzeu v Moskvě

Na počátku bylo jeho nasazování chaotické, z důvodu nedostatku jiných strojů byly využívány i jako stíhací letouny proti bombardérům a transportním letounům. Se svou maximální rychlostí 410 kilometrů v hodině však nemohly stačit na moderní německé stíhačky a naopak se stávaly jejich častou obětí. Situace se zlepšila až v dalších letech po instalaci kulometu za kabinou pilota a speciální taktikou, kdy se Šturmoviky vzájemně kryly, zatímco létaly v kruhu.

Il-2 byl vyzbrojen děly, pumami a raketami

Renovace získaného letounu pomohla historikům, ale i filmařům, zjistit, jak se takový stroj přesně choval. Poznatky přitom sloužily i při natáčení filmu. V ruské kinematografii a historii bývají Il-2 líčeny jako stroje masakrující německé jednotky a kolony tanků. K tomu jim sloužily děla ráže 23 milimetrů, kulomety ráže 12,7 milimetrů, a hlavně neřízené rakety nebo pumy malých hmotností, a to včetně speciálních protipancéřových.

Dodnes se vedou spory, nakolik byly vlastně Šturmoviky účinné. Sovětské a ruské zdroje tvrdí, jak se jim podařilo zničit velké množství tanků u Kurska, a připisují jim i další úspěchy. Německé údaje naopak většinou připisují tyto ztráty jiným zbraním, zatímco účinnost letounů označují za nepříliš dobrou. Na druhou stranu je pravda, že hlavně v závěru války působila mračna střílejících letadel v nepříteli paniku, a kvantitou dokázala způsobit nějaké škody, i když jejich střelba nebyla moc přesná.

Let renovovaného Iljušin Il-2

Jak hodnotíte letoun Il-2 za 2. světové války?

Zdroj: TechInsider
Diskuze Vstoupit do diskuze
52 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články