Slovensko se při modernizaci svého letectva rozhodlo nepořizovat letouny 5. generace, ale spolehnout se na starší verzi F-16, která je skvělá, byť má letoun starý základ.
Když dnes západní letectva modernizují letecký park o moderní stroje, mají na výběr mezi letounem 5. generace Lockheed Martin F-35 Lightning II a několika letouny 4,5. generace. Slovensko se rozhodlo pro druhou variantu, konkrétně pro Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon Block 70/72 známý jako F-16V. Armádní Zpravodaj se domnívá, že v současné době dostává špičkový letoun, i když v příštím desetiletí tomu tak možná nebude.
F-16V se může postavit téměř každému
Slovenské letectvo si objednalo celkem 14 kusů F-16V; redakce Armádního Zpravodaje u tamního ministerstva obrany ověřila, že po nedávném obdržení dvou nových nyní země disponuje pěti. Zbytek letounů by potom měla dostat do konce roku 2026. Slovensku to umožní zajistit ochranu svého vzdušného prostoru a účastnit se různých operací NATO. F-16 je v alianci stále velmi rozšířená a verze V je tou nejmodernější existující. Vyrovná se nebo překonává jakýkoliv letoun 4. nebo 4,5. generace, jako je třeba Suchoj Su-35S Flanker-E.
Portál F-16 uvádí, že je verze V vybavena mnoha špičkovými technologiemi, což z ní dělá skvělý víceúčelový bojový letoun. Jejich základem je moderní radar AESA AN/APG-83, který je svými schopnostmi srovnatelný s radarem na F-35. V kabině má pilot k dispozici moderní multifunční displej a letadlo dostalo také moderní počítač misí, infračervený vyhledávač IRST nebo modernizované motory s vylepšeným výkonem.
F-16V používá nejmodernější výzbroj
Při pohledu z venku vypadá F-16V jako ostatní verze F-16, protože drak zajišťující skvělou manévrovatelnost zůstal nezměněn. Poháněna je jedním motorem, s nímž dosahuje rychlosti až Mach 2,05, a pochopitelně může užívat nejmodernější typy západních zbraní. Jde třeba o nejnovější verze střel AIM-120 AMRAAM nebo IRIS-T, ale též o celou škálu pum včetně naváděných nebo klouzavých, jakými jsou JDAM. Pro údery na dlouhou vzdálenost může zase sloužit jako nosič řízených střel AGM-158 JASSM, uvádí Wikipedia.
V současné době dostává slovenské letectvo špičkový letoun. Armádní Zpravodaj každopádně upozorňuje, že nedisponuje třeba schopností stealth, což může být nevýhoda oproti letounům 5. generace. Jejich počet ve světě roste, ale F-16V bude určitě ještě několik let více než dostačovat. Na druhou stranu již kolem roku 2035 by mohly být na obloze letouny generace šesté, jakým je třeba americký Boeing F-47. V tom okamžiku se Slovensko ocitne v situaci, kdy bude odkázáno na letoun jeden a půl až dvě generace za existující světovou špičkou.