Video: vzácné noční záběry zachycují Suchoj Su-22 Fitter, jak odpaluje speciální světlice a vytváří úchvatnou show

Některé ukázky z leteckých show mohou být vskutku nádherné. A o to více, když pilot předvede něco ojedinělého, navíc se starým letounem.

Start letounů Su-22 i Zdroj fotografie: Uživatel Airwolfhound / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Letecké přehlídky jsou divácky velmi atraktivní a někdy na nich lze vidět úchvatné manévry různých letadel, vrtulníků, a dokonce i dronů. Ale nemusí se jednat pouze o manévry, piloti se někdy mohou pokusit nabídnout i další nevšední zážitky. Jednou z možností je vypouštění světlic určených ke zmatení tepelně naváděných protiletadlových střel, ale nemusí být jediné – letadla totiž občas využívají i světlice fotobleskové.

Za letadlem se táhla řada záblesků

Zajímavou podívanou za použití speciálních světlic nabídl pilot stíhacího bombardéru Suchoj Su-22 Fitter. Video pod tímto článkem ukazuje, že si na leteckou přehlídku vybral nezvyklou dobu, protože již ubývá denní světlo a obloha je noční, kdy už se show většinou nekonají. Mělo to ale svůj důvod, protože pilot použil speciální zábleskové světlice určené k osvětlování prostoru – za letadlem se tak tvořila šňůra efektně explodujících záblesků.

Suchoj Su-22 Fitter iZdroj fotografie: Uživatel Airwolfhound / Creative Commons / CC BY-SA
Stíhací bombardér Su-22

Twz uvádí, že Su-22 tyto světlice nejspíše shazoval ze speciálního kontejneru zavěšeného pod sebou. Podobné světlice nebo takzvané fotobleskové pumy přitom nejsou ničím výjimečným – používají se již dlouhá desetiletí, ale v poslední době se od nich vzhledem k rozvoji technologií použitelných za špatné viditelnosti upouští. Letadla je svrhávají (nebo spíše svrhávala) proto, aby záblesky osvětlovala terén pod nimi, vysvětluje Wikipedia. Tyto záblesky pak průzkumným letounům umožňovaly pořizovat jasné snímky terénu i v noci.

Bombardér Suchoj Su-22 je již zastaralý

Použitý letoun Suchoj Su-22 je stíhací bombardér z doby Sovětského svazu a jedná se o exportní variantu Suchoj Su-17, v tomto případě nejspíše o nejmodernější verzi M4. Ale i tak je letoun považován za zastaralý a z většiny letectev byl již vyřazen. Bombardér je jednomístný a vybavený křídly s měnitelnou geometrií. Jeho délka je 19,02 metrů a rozpětí 13,68 metrů, uvádí Aeropedia. Osazen je pak jedním motorem, jehož maximální rychlost je ve vysoké výšce až Mach 1,74, a s 2 tunami bojového nákladu dokáže urazit přes 1 100 km.

Suchoj Su-22 Fitter

Íránská balistická raketa Arman s dosahem bezmála 3 500 km může potrápit, i když ji mají odpalovat jen staré letouny Suchoj Su-22

Letoun má také silnou výzbroj, jejím základem je dvojice kanonů ráže 30 mm, v podvěsech však může mít i dvojici kanonů ráže 23 mm. Jako bombardér ale slouží hlavně k nesení nákladu pum, raket a střel, na 12 závěsných bodech jich mohou být až 4 tuny. Shazovat může klasické a naváděné pumy, ale stejně tak používat i střely jako Ch-25, Ch-29 a další, případně ti střely vzduch-vzduch krátkého dosahu s infračerveným naváděním jako R-60 a další.

Suchoj Su-22, jak odpaluje fotobleskové světlice

Jak se vám líbila ukázka fotobleskových světlic?

Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články