Zachycené záběry ukazují, jak starý sovětský bitevník používá přesné francouzské „kladivové“ pumy a vyhýbá se ruské PVO

Přesně naváděné pumy dlouhého dosahu jsou velmi nebezpečné a přesné, a pokud mají navíc pomocný pohon, může se pilot držet s letounem mimo dosah PVO.

Suchoj Su-25 i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany Ukrajiny / Creative Commons / CC BY
                   

Bombardovat nepřítele se silnou protivzdušnou obranou klasickými pumami se dnes rovná téměř sebevraždě. Jsou ale dvě metody, jak to zvládnout – buď mu obranu zničit, což je velmi obtížné, nebo použít klouzavé pumy, nejlépe ty s pomocným pohonem. Umožní totiž letounu držet se v bezpečí, a díky přesnému navádění jsou pumy jako AASM Hammer efektivní, i když je svrhává starý letoun, jakým je sovětský bitevník Suchoj Su-25 Frogfoot.

Su-25 může nést 2 pumy Hammer

Nasazení letounu Su-25 s francouzskými pumami AASM Hammer je vidět na videu níže. Je už relativně starý, Wikipedia uvádí, že byl do výzbroje zaveden na začátku 80. let 20. století, a to k přímé podpoře pozemních jednotek. Pochopitelně tak ani nemohl být kdysi pro moderní pumu, jakou je AASM Hammer, stavěn, ale je vidět, že se ho podařilo náležitě upravit. Na záběrech nese hned 2 ks, každou pravděpodobně o hmotnosti 250 kg.

Francouzská řízená puma AASM-250 iZdroj fotografie: Uživatel Tiraden / Creative Commons / CC BY-sA
Francouzská řízená puma AASM-250 Hammer

Základem AASM Hammer je klasická gravitační puma o hmotnosti 125 až 1 000 kilogramů, ale nejčastěji bývá používána rozšířená bomba čtvrttunová. K té je přidělána sada skládající se z pomocného raketového motoru, naváděcí části a manévrovacích křidélek, díky čemuž dokáže zasáhnout cíle vzdálené více než 70 km od místa shozu, uvádí na stránkách výrobce, společnost Safran. Navádění pak může mít satelitní, infračervené nebo laserové.

Pilot se držel v bezpečí těsně u země

Jelikož má AASM Hammer raketový motor, nemusí ji pilot svrhávat z vysoké výšky, jako je tomu u nepoháněných klouzavých bomb, což ho kryje před radary a je více v bezpečí. Přesně tak si počínal i pilot Su-25 na zveřejněných záběrech, kdy letěl velmi nízko nad zemí a před odhozením krátce vystoupal výše, ale ne příliš. Dobře je vidět, jak se dvojice pum z letadla uvolňuje a má rozevřená manévrovací křidélka; zážeh motorů však kamery nezachytily.

Letecká puma se sadou JDAM

Video: když udeří na patrový dům 250kg naváděná bomba, může ho snadno srovnat se zemí a vojáky uvnitř tak pohřbít zaživa

Ze záběrů je patrné, že se pilot po vypuštění pum okamžitě vrací těsně k zemi, aby se co nejvíce držel v bezpečí, pravděpodobně před protivzdušnými systémy dlouhého dosahu s doletem mnohem větším než 70 kilometrů. Opakovaně také vypouští fléry, tedy světlice pro letadla či vrtulníky chránící před infračervenými řízenými střelami země-vzduch a vzduch-vzduch, uvádí koncern Rheinmetal. Na druhou stranu je nutné poznamenat, že by střely protivzdušné obrany dlouhého dosahu využily spíše navádění radarové.

Su-25 používá pumy AASM Hammer

Jakou šanci má PVO na zničení Su-25 při této taktice?

Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články