Ruský Suchoj Su-57 Felon má být s motorem 6. generace rychlejší než kdy dříve, výčet „skvělých“ výhod tím ale nekončí

Současné letouny Su-57 létají se starým typem motoru, který původně ani neměly mít. Nová pohonná jednotka údajně zlepší jejich vlastnosti celkem výrazně.

Su-57 Felon i Zdroj fotografie: Anna Zvereva / Creative Commons / CC BY
                   

Na konci roku 2020 uvedlo Rusko do výzbroje s velikou slávou letoun páté generace Suchoj Su-57 Felon, a od té doby ho sériově vyrobilo v počtu mi. 20 kusů. Jedním z jeho nedostatků je ovšem starší typ motoru, s nímž měly původně létat nejspíše jenom prototypy, jenomže vývoj nového agregátu Saturn AL-51 Izdeliye 30, který je v Rusku označovaný za motor 6. generace, měl dlouhodobé problémy, a tak nezbylo nic jiného, než dále montovat staré jednotky. Nově vyvinuté motory přitom mají letadlu přinést celou řadu pokročilých schopností.

Rychlost Mach 2 i se starým motorem

Dosud využívaná hnací jednotka Saturn AL-41F1 je derivátem pohonu známého z bojových letounů Suchoj Su-35 Flanker-E. „Padesát sedmičce“ však umožňuje i tak úctyhodné výkony – maximální rychlost je až Mach 2, uvádí Airforce-Technology, a letadlo s ním může nadzvukovou rychlostí letět i bez přídavného spalování. Většina zdrojů se shoduje, že je v takovém případě rychlost Mach 1,3, což je i tak velmi dobrý výkon. Let bez přídavného spalování přitom šetří samotný motor i palivo, a piloti ho používají jenom ve specifických situacích.

Suchoj Su-57 Felon iZdroj fotografue: Vojenské vzdušné síly Ruské federace
Dvojice letounů Suchoj Su-57 Felon

Nový motor Saturn AL-51, s nímž se má Suchoj Su-57 objevit v roce 2024, má být v mnoha ohledech lepší – zejména být výkonnější, a je dokonce možné, že o něco zvýší maximální rychlost. EurAsianTimes uvádí, že by mohl bez přídavného spalování dosahovat rychlosti až Mach 1,5 nebo 1,6, a jenom pro srovnání – rychlost Mach 1,6 je maximum toho, co ze sebe může dostat americký letoun Lockheed Martin F-35 Lightning II. Na druhou stranu jde o trochu jiný typ letadla a jenom s jedním motorem, ne dvěma, jimiž disponuje Su-57.

Střely s infračerveným naváděním mají problém

Další výhodou nového motoru je nový typ trysky, který by měla být plošší a její okraje mají být speciálně zoubkované. To umožňuje mnohem efektivnější rozložení tepla vycházejícího z motoru a jeho smíšení s okolním vzduchem, což je výhoda třeba proti střelám s infračerveným naváděním, pro něž by mělo být obtížnější takový letoun zaměřit. Stejně tak by mohl být Su-57 hůře detekovatelný senzory IRST montovanými na letadla, aby mohla detekovat letouny se schopností stealth, protože jsou špatně zaměřitelné radary.

Ruská stíhačka Suchoj Su-57

6 radarů a 6 dalších pozoruhodných vlastností ruské stíhačky Su-57 Felon, díky níž je dle Ruska lepší než jakákoliv konkurence

Nový motor by měl mít také nižší spotřebu paliva, což by mohlo letounu prodloužit dosah. Všechny informace je ale samozřejmě nutné brát s rezervu, protože jde o oficiální údaje udávané ruskou stranou, a tedy nemusí být ve všem pravdivé. Ani tak ovšem nelze pochybovat, že se vlastnosti Su-57 zlepší, a možná by mu mohly konenčě umožnit efektivně bojovat s protivzdušnou obranou. Na druhou stranu, ve starých letounech mají zůstat motory Saturn AL-41F1 a výroba Su-57 je pomalá, do roku 2026 jich má mít Rusko jenom pouhých 76.

Ruské letectvo přebírá nové Suchoje Su-57

Jaký bude Suchoj Su-57 s novým motorem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články