Fenomenální úspěch pro JAS 39 Gripen: v Kolumbii nahradí zastaralý izraelský Kfir. Jde o stejně dobrou volbu, jakou by byla F-16

Úspěch v Jižní Americe je pro švédský Gripen skvělou zprávou. Novou verzi svého letadla se totiž Saab pokoušel neúspěšně udat v mnoha zemích včetně Česka.

Saab Jas-39E/F Gripen i Zdroj fotografie: Saab
                   

Švédsko má s prodejem svého nejmodernějšího letounu Saab JAS 39E/F 4,5. generace opakovaně veliký problém. Kromě domácího letectva se ho v budoucnu podařilo udat jenom Brazílii. Armádní Zpravodaj se proto domnívá, že nejnovější dohoda s Kolumbií, již oznámil tamní prezident Gustavo Petro, je pro Saab doslova darem z nebes, jelikož řada neúspěšných nabídek včetně té učiněné Česku nevěstila jinak dobrému letounu příliš zářnou budoucnost. Kolumbie tím získá jeden z nejmodernějších strojů současnosti.

Izraelský letoun vznikl díky špionáži

Současnými hlavními bojovými letouny Kolumbie jsou více než dvě desítky izraelských IAI Kfir. I přes modernizace třeba o moderní radary se však projevují slabiny konstrukce, která pochází ze 70. let 20. století. Zajímavé je, jak uvádí Wikipedia, že se jedná o nelicencovanou a upravenou kopii francouzského Dassault Mirage 5, jehož plány se kdysi podařilo získat izraelským špionům. Reverzní inženýrství bylo však dobré a třeba v Kolumbii se letoun osvědčil i díky dobré schopnosti vést útoky na pozemní cíle, konkrétně různé povstalce.

Soutěž o řízení tanku

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Letoun Jas 39E v Brazílii iZdroj fotografie: Saab
Letoun Jas 39E v Brazílii

JAS 39E/F je každopádně letoun úplně jiné úrovně. Jde o jednomotorový letoun 4,5. generace, který je schopnostmi srovnatelný třeba s americkým Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon Block 70/72. Oba mají vyspělé radary typu AESA, dobré schopnosti elektronického boje a možnost používat různé typy západní výzbroje. Postrádají sice schopnost stealth letounů 5. generace, ale v Jižní Americe se zatím nerýsuje žádný jejich uživatel. Ve prospěch Gripenu navíc hraje i skutečnost, že na rozdíl od F-16 může snadno operovat z provizorních letišť.

Zvládne i nejlepší evropskou střelu

Letoun JAS 39E je jednomístný a dlouhý 15,2 metrů, dvoumístná verze F pak 15,9 metrů, ověřil Armádní Zpravodaj na stránkách výrobce Saab. Ten také tvrdí, že jde o letoun schopný vybojovat vzdušnou převahu nad jakýmkoliv protivníkem, navíc disponuje úplnou fúzí senzorů a schopností ho oslepit. Maximální rychlost letounu je Mach 2 a bojový dosah 1 500 km, přičemž vystoupá do výšky až 16 km. Zároveň má přitom možnost tankování za letu.

Švédské bojové vozidlo pěchoty CV-90

AČR zná konečnou podobu svých nových BVP CV90 MkIV: významně přispějí i české firmy, na rozdíl od Gripenů jsou švédský úspěch

Letoun je vybaven 10 závěsnými body a kanonem ráže 27 mm. Uzpůsoben je například k použití nejmodernější západní střely vzduch-vzduch MBDA Meteor nebo střel IRIS-T, které může kromě radaru zaměřit také infračerveným systémem IRST. JAS 39E může zároveň nést celou řadu pum, a to včetně přesně naváděných. Armádní Zpravodaj soudí, že může být pro Kolumbii z hlediska údržby a výcviku výhodou i to, že stejný typ stroje provozuje Brazílie.

Výroba letounu JAS 39E

Jak vhodný je JAS 39E/F pro Kolumbii?

Diskuze Vstoupit do diskuze
52 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články