AČR zná konečnou podobu svých nových BVP CV90 MkIV: významně přispějí i české firmy, na rozdíl od Gripenů jsou švédský úspěch

NÁZOR: Za nová BVP si česká armáda vybrala osvědčené švédské CV-90. Měla ale spoustu požadavků na jejich úpravy, z nichž mnohé pomohou plnit české firmy.

Švédské bojové vozidlo pěchoty CV-90 i Zdroj fotografie: Uživatel Jorchr / Creative Commons / CC BY-SA
                   

V roce 2026 začnou vstupovat do výzbroje české armády nová bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV. Česká republika si jich objednala celkem 246 v 7 různých variantách, a jako každá armáda má na výrobce, v tomto případě BAE Systems, řadu specifických požadavků, aby co nejvíce vyhovovala potřebám českých vojáků. A přestože zbývají do dodávky prvních kusů ještě zhruba 3 roky, musí si armáda s výrobcem upřesnit každý detail s dostatečným předstihem, aby v budoucnu nebyly s vozidly nějaké problémy a dodávky neměly zpoždění.

CV90 přijde v barvách české armády

Česká vozidla se budou dle tiskové zprávy ministerstva obrany v některých detailech lišit od originálu, za který lze považovat CV90 ve výzbroji švédských ozbrojených sil. Asi nejmarkantnější změnou bude kamufláž, již ve výrobě bude barva uzpůsobena tak, aby odpovídala standardům v české armádě. Vozidla ale dostanou i spojovací techniku zavedenou v Armádě České republiky, a na každou verzi jsou i další specifické požadavky.

Jas-39 Gripen E

Jas-39 Gripen E je „evropská F-35“, tedy velmi schopný i silně vyzbrojený letoun. Přesto ho víceméně nikdo nechce

Viditelnou změnou bude například hlavní zbraň. Zatímco originální švédská vozidla používají kanon ráže 40 milimetrů, portál MilitaryToday uvádí, že nikdy nebyl exportován, a i české stroje tak budou mít kanon Mk44 Bushmaster II ráže 30 mm. Jde o stejnou zbraň, jakou je vyzbrojen obrněný transportér Pandur II ve službách české armády, a používají ji i mnozí spojenci, což usnadní logistiku. Navíc bude ve výzbroji i kulomet a řízené protitankové střely Spike.

CV90 byl vylepšován, zvýšila se i ochrana

Vozidlo CV90 vzniklo v 80. letech 20. století, a první kusy začaly do výzbroje švédské armády přicházet v roce 1993. Konkrétně verze MkIV je vylepšenou variantou s mnoha obměnami – má například nový motor, systém rozšířené reality nebo vylepšenu ochranu. V přední části je schopna ustát střelbu ze zbraní do ráže 30 milimetrů, ale po stranách zvládne max. 14,5 milimetrů – na CV90 je ale možné namontovat přídavný keramický pancíř a jeho ochranu tak podstatně zvýšit. A možná je dokonce montáž aktivního systému obrany.

CV90 ve verzi pro českou armádu iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR
CV90 ve verzi pro českou armádu

Bojové vozidlo pěchoty CV90 MkIV je dlouhé 6,8 metrů a jeho hmotnost činí 38 tun. Bude mít tříčlennou osádku a do bojového prostoru se vejde výsadek až 8 vojáků. Na silnici se dokáže pohybovat rychlostí do 70 km/h a jeho dojezd je min. 300 kilometrů, ale po silnici mnohem delší. Vozidlo má ve výzbroje více zemí NATO, především severských. Nově si je kromě ČR objednalo i Slovensko, ovšem s jinou výzbrojí, a tisícovku jich pořídí také Ukrajina.

Zájem o ně tedy evidentně je, což se ale nedá říci o letounech JAS-39 Gripen, které chce do budoucna využít v modernizované verzi pouze švédská vláda a v omezeném počtu také Brazílie. Většina zemí NATO naopak přechází na F-35 Lightning II. Švédský SAAB se proto snažil současné letouny ve výzbroji českého letectva udat na další období, a k nim nabídnout i vylepšenou verzi E, jejíž cena je nakonec vyšší než u letounů amerických. Mnozí lidé se tak shodují, že je JAS-39 Gripen pouze neúspěchem, který by měl konečně skončit u ledu.

Tajné čínské obrněné vozidlo

(Ne)chtěně vyzrazené čínské bojové vozidlo VN22B je určeno zemím NATO, standardy má splňovat na výbornou

Ministerstvo obrany mimochodem přiznalo, že ne všechna CV90 budou úplně vybavena. Na svých webových stránkách uvedlo, že nebudou mít vždy 3 druhy maskovacích sítí, tedy do lesa, sněhu a pouště, a mnohá vozidla rovněž nedostanu rušičky signálů improvizovaných náloží – bude ale možné je kdykoliv dokoupit. Portál Novinky pak uvedl, že z návrhu rozpočtu ministerstva obrany vychází cena vozidel na téměř 71 miliard, což je oproti původně předpokládaným 59,7 miliardám korun značné navýšení.

Na druhou stranu výrobce BAE Systems, což je sice britská firma, ale v tomto případě byly podrobnosti ujasňovány se zástupci její švédské pobočky, uvádí, že naváže průmyslovou spolupráci s více jak 40 českými společnostmi. Jde třeba o Meopta, Ray Service, Pramacon, VR Group a VTÚ/VVÚ, ale třeba také s pražskou univerzitou ČVÚT.

Vozidlo CV90 MkIV pro českou armádu

Jak hodnotíte výběr CV90 pro českou armádu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články