Bombardér Tupolev Tu-95, Medvěd slaví 65 let ve službě. Stále tasí ostré drápy

Na počátku stál požadavek J. V. Stalina na bombardér schopný bombardovat Ameriku. Tu-95 se stal legendou a postrachem nepřítele.

i Zdroj fotografie: Marina Lystseva / Creative commons / CC BY-SA
                   

Psal se rok 1950 a Sovětský svaz měl čerstvě atomovou bombu. Ovšem bylo ji potřeba dostat na cíl. Sovětský diktátor Stalin pověřil své konstruktéry vývojem stroje, který by takový úkol zvládl. Ať to stojí, co to stojí! A tak se začala psát historie Tupolevu Tu-95.

Medvěd, vybavený zbraněmi

Z počátku došlo k velmi kontraverznímu rozhodnutí. Nové letadlo místo tehdy supermoderního tryskového pohonu mělo dostat protiběžné turbovrtulové motory Kuzněcov NK-12NV s výkonem 15 000 koní. Tehdejší tryskové motory měly obrovskou spotřebu a nízkou životnost. Turbovrtulové motory nabízely naopak slušnou spotřebu, velkou životnost a dolet. Jedinou chybou na kráse byla vysoká hlučnost způsobená tím, že konce lopatek motorů překračovaly rychlost zvuku.

iZdroj fotografie: Alan Wilson / Creative commons / CC BY-SA

Tu-95 má šípovité křídlo s rozpětím 51,1 metrů. Délka trupu je 49,5 metrů a výška 12,12 metrů. Hmotnost prázdného „Medvěda“ je 90 000 kilogramů. Maximální je pak 188 000 kilogramů. Rychlost čtyřmotorového monstra je 950 kilometrů v hodině, což z Tu-95 činí jedno z nejrychlejších vrtulových letadel na světě. Maximální dolet je 15 000 kilometrů a dostup 12 000 metrů. Posádku tvoří 7 až 11 mužů.

Obrannou výzbroj stroje tvoří dva kanóny Nudelman-Richtěr NR-23 ráže 23 milimetrů v záďovém střelišti. Po dlouhou dobu své služby Tu-95 nesl celou škálu zbraní. Dnes jsou jádrem výzbroje Tu-95 řízené křižující střely s dlouhým doletem Ch-101 a Ch-102.

Ve stínu atomu

První prototyp Tu-95 vzlétl v roce 1954 a v roce 1956 začaly přicházet první stroje k jednotkám. V kódu NATO dostal stroj přezdívku „Bear“ – Medvěd. Ukázalo se, že se jedná o robustní a kvalitní stroj, který si posádky oblíbily i přes to málo pohodlí, jež nabízel. Posádky „Medvědů“ se staly nejzkušenějšími v letectvu. Vždyť dvakrát týdně vylétaly se svými stroji na desetihodinové hlídky! Na rozdíl od Američanů nedrželi Sověti své bombardéry ve vzduchu denně 24 hodin připravené přejít do útoku.

iZdroj fotografie: Flickr

Tu-95 také sehrál důležitou roli při největším výbuchu dějin. Dne 30. října 1960 byla shozena největší nukleární zbraň v dějinách – bomba Car. Jako nosič byl použit právě upravený Tu-95V. Ten byl opatřen speciální barvou a automatickým odhazovacím zařízením bomby.

Velmi zajímavým projektem byl Tu-95 LAL, tedy Letayushchaya Atomnaya Laboratoriya. V pumovnici se nacházel nukleární reaktor, který měl později sloužit k pohonu letadla. Reaktor se však nepodařilo odstínit a posádka stroje byla vystavena záření. Projekt začal v roce 1961 a skončil v roce 1969.   

Nebezpečný nepřítel

Další verzí byl Tu-95 byl protějšek amerického AWACS Tu-126, který sloužil mezi léty 1964 a 1985. Roku 1968 se objevila i námořní hlídková a protiponorková verze Tu-142. Tohoto derivátu bylo vyrobeno více než sto kusů a byl vyvezen i do Indie.

Stroj je proslaven obrovskou hlučností a jeho přelet detekují námořníci na ponorkách nejen na radaru, ale i na sonaru. Letadla dodnes hlídkují nad oceány a často narušují i letecký prostor u břehů americké Kalifornie. Vedle bombardéru vznikl i civilní stroj Tu-142, jímž se Nikita Chruščov vydal na návštěvu do USA.

iZdroj fotografie: Dmitriy Pichugin / Creative commons / CC BY-SA

I přes značné stáří konstrukce by byla hloupost Tu-95 podceňovat. Výroba stroje probíhala až do roku 1994 a dala více než 500 kusů. 64 letadel, která jsou stále ve službě, je modernějších než původní konstrukce z 50. let. I přes značnou hlučnost mají turbovrtulové motory velkou výhodu v tom, že nezanechávají kondenzační stopu, a stroje jsou tedy těžce zachytitelné a odhalitelné satelity.

Tu-95 se navíc změnily v nosiče střel s dlouhým doletem Ch-101/102. Ty mají dostřel až 5 000 kilometrů. Tu-95 se tak ani zdáli nemusí přiblížit k území, natož k protiletecké obraně nepřítele. Navíc Tu-95 mohou být vyzbrojeny i těžkými protiletadlovými střelami a mohou ohrozit i nepřátelská letadla.

iZdroj fotografie: Uživatel Aeroprints / Creative commons / CC BY-SA

První ostré akce se Tu-95 dočkal až roku 2015 během ruské intervence v Sýrii. Ze strojů letících nad Středozemním mořem byly zasaženy cíle ISIL. Byla to nejen odplata za civilní stroj zničený teroristy nad Egyptem, ale i ukázka síly ruské vojenské moci. I přes značný věk lze předpokládat, že se s Tu-95 budeme na nebi setkávat ještě dlouho. „Medvěd“ má stále ostré drápy a neváhá je použít.

Zdroj: Wikipedia

Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Zobrazit další články