Ačkoliv toho běžně nejsou F-16 schopné, lze je k odpalování francouzského „kladiva“ upravit stejně jako jiné letouny. A nejspíše to ani nemusí být tak složité.
Jednou ze zbraní, s níž může Ukrajina nejspíše v nejbližších měsících počítat, jsou bojové letouny General Dynamics F-16 Fighting Falcon. Několik zemí slíbilo, že je ukrajinskému letectvu dodá, uvádí Reuters, a jeho piloti už na nich intenzivně trénují. Ovšem samotné letouny by byly k ničemu, resp. potřebují mít ve výbavě dobré a moderní zbraně. Velmi by se přitom hodily například francouzské pumy AASM HAMMER, v překladu „kladivo“.
AASM nejsou pro Ukrajince ničím novým
Ukrajinské letectvo již francouzské AASM HAMMER (neboli kladivo), které zvládnou zničit budovu nebo odolný bunkr, využívá. Upravilo pro ně totiž svá letadla ze sovětské éry, nejspíše jde o letouny Suchoj Su-24 Fencer a Mikoyan MiG-29 Fulcrum. MilIn však uvádí, že ani letouny F-16 neumí tyto pumy běžně používat a bude je proto nutné upravit. Nejspíše to nebude tak obtížné jako u sovětských protějšků, protože jsou jejich závěsníky určené pro standardní pumy Mk 82, ale vyřešit bude třeba také jejich zaměřování a kompatibilitu se softwarem.
Francouzské HAMMER jsou sice západní produkce, ale nebyly na letadla F-16 certifikované. Francie má totiž v některých ohledech trochu odlišné systémy, než jsou například americké. Na druhou stranu asi nebude vyřešení tohoto problému tak složité jako u sovětských nebo ruských letadel. Americké F-16 pak také francouzské pumy nepotřebovaly, neb užívají naváděné pumy JDAM, jejichž konstrukce je sice odlišná, ale dokáží v podstatě totéž.
AASM HAMMER puma má 3 druhy navádění
Asi nejčastěji užívanou pumou typu HAMMER je AASM 250, což je upravená gravitační puma Mk 82. Její hmotnost je kolem 250 kilogramů a konkrétně jde o Mk 82 vybavenou naváděcí hlavicí, manévrovacími plochami a přídavným raketovým pohonem. Díky tomu může zasahovat cíle do vzdálenosti i přes 70 km, čímž se pilot vyhne pozemní protivzdušné obraně. Naváděcí hlavice může využívat GPS, ale navádět ji může i laser, případně může mít infračervené mapování, uvádí výrobce Safran Group na svých internetových stránkách.
Letouny, které budou ve výzbroji ukrajinského letectva, jsou F-16 MLU. Jde o letadla vyrobená zhruba v 80. letech 20. století, ale později prošla výraznou modernizací, uvádí F-16. Tím se prodloužila jejich životnost, ale také se zlepšily mnohé parametry – kupříkladu umí mnohem lépe využívat schopnosti svého radaru a detekovat cíle na delší vzdálenosti, a také může využívat novější typy zbraní. Letoun má nosnost nákladu až 7,7 tun a 11 závěsníků, což ale neznamená, že celý jeho náklad budou tvořit pumy – reálně to budou zhruba 4 kusy.