Příprava pilotů moderních letounů a vrtulníků je dlouhý a náročný proces. Cestu do kokpitu přitom otevírá bakalářský studijní program, i když letadla ještě armáda nemá.
Pro mnohé mladé muže a ženy může být atraktivní představou, že se v budoucnu posadí do pilotních kabin moderních bojových letounů českého vojenského letectva. Předpokladem k tomu, aby se stali budoucím pilotem bojového letounu Lockheed Martin F-35A Lightning II nebo bitevní helikoptéry Bell AH-1Z Viper, případně univerzálního Bell UH-1Y Venom, je absolvování bakalářského studia oboru Vojenský letový provoz na Univerzitě obrany.
Místo 5 let studia stačí jenom 3,5 roku
Budoucí vojenští piloti na Univerzitě obrany ČR dosud studují magisterské obory Vojenský pilot a Řídící letového provozu, které však nový program nahradí. Výhodou je, že již bude stačit pouze 3,5 roku studia namísto 5, jako tomu bylo doposud. Jenom bakalářské studium vojenských pilotů je totiž v západních armádách běžné, uvádí ministerstvo obrany ve své tiskové zprávě. Neznamená to ale, že by absolvent byl rovnou pilotem, i když bude mít základní letecký výcvik – po studiu musí ještě do Centra leteckého výcviku v Pardubicích.
Celkem se v roce 2024 dostane ke studiu oboru Vojenský letový provoz 20 studentů, z toho jich bude 12 určených pro pilotní specializace. Současní studenti – tedy budoucí piloti letadel – budou během svého výcviku létat v letounech Aero L-159 Alca a Saab Jas-39 Gripen, a v budoucnu budou nejspíše přeškoleni na F-35. Nové absolventy však čeká jiná cesta – výcvik budou provádět již na nových Aero L-39NG, z nichž poté přejdou na F-35.
První F-35 přijdou v roce 2031
O tom, k jaké zbrani bude pilot přeřazen, by se mělo rozhodnout během studia dle jeho předpokladů. Nejatraktivnější budou samozřejmě letouny páté generace F-35A, o nichž Military uvádí, že jde o jednomístné a jednomotorové víceúčelové letouny se schopnostmi stealth a pokročilým senzorovým balíčkem, jaký nemá žádný jiný bojový letoun na světě. Česká republika jich nakoupí celkem 24 kusů a první z nich dostane v roce 2031.
Atraktivní může být i pilotování vrtulníků Venom a Viper, jichž bude mít české letectvo 10 od každého typu. WeaponSystems uvádí, že bitevní Viper je stroj využívaný hlavně americkou námořní pěchotou a jde o dvoumotorový vrtulník s dvoučlennou osádkou, kanonem a raketami jako AGM-114 Hellfire nebo Hydra 70. Transportní Venom má přitom s Viperem mnoho dílů společných, ale uveze kromě osádky i 10 členů výsadku nebo náklad. Může být vyzbrojen kulomety či raketami Hydra 70, případně APKWS II, uvádí Wikipedia.