NÁZOR: Ikonický konvertoplán V-22 Osprey prokázal americké armádě neocenitelnou službu. Přímo s ním už ale v budoucnu nepočítá, dostane náhradu.
Není mnoho letounů, které by zanechaly ve světě aviatiky tak významnou stopu jako konvertoplán V-22 Osprey. Tento revoluční vojenský letoun je dílem spolupráce firmy Bell Helicopter a divize Rotorcraft Systems společnosti Boeing. Díky svým unikátním vlastnostem získala americká armáda mimořádného pomocníka s neuvěřitelnou všestranností a flexibilitou pro nejrůznější vojenské mise. Za jeho vznikem stál debakl vrtulníkových sil americké armády při osvobozování rukojmích během Íránské krize v roce 1979.
Flexibilita vrtulníku a dolet nákladního letadla
V-22 Osprey nelze přehlédnout. Tento 17,5 metrů dlouhý letoun nestandardního tvaru slouží v americké armádě už od roku 2007. Jeho hlavním účelem je přeprava osob a materiálu, ale i bojové mise, jejichž specifika jsou pro jiné letouny nevhodná. Jeho jedinečná konstrukce umožňuje kombinaci vertikálního vzletu a přistání (VTOL) vrtulníku s rychlostí a dosahem pevnokřídlého letounu. Vertikální start a přistání mají na starosti dva horizontálně natočené rotory, které se mohou otočit až o 90° dopředu. Díky tomu může konvertoplán V-22 Osprey přecházet z režimu „vrtulník“ do režimu „letadlo“.
Velkou výhodou, kterou oceňuje hlavně americké námořnictvo, je skladnost letounu. Křídla V-22 Osprey je totiž možné složit souběžně s trupem a listy obou rotorů natočit na jednu stranu. Celý proces „skládání“ letounu je přitom velice rychlý, trvá zhruba minutu a půl. Z těchto důvodů je Bell Boeing V-22 Osprey často viděn na amerických letadlových lodích, kde je možné naplno využít jeho předností. Do letounu se mimochodem vejde 24 vyzbrojených vojáků nebo 9 000 kilogramů nákladu, které přepraví na vzdálenost až 1 800 kilometrů.
Ovládání a údržbu letounu mají na starosti dva piloti a dva palubní technici. Piloti sedí v kokpitu a jsou jim k dispozici 4 ovládací displeje s letovými daty, operačními mapami, výstražnými a bezpečnostními systémy. Pátý ovládací panel je sdílený a slouží ke vzájemné koordinaci operátorů. Technici mají zase na starosti celkový stav letounu a slouží také jako palubní střelci. V-22 je totiž pro vlastní obranu vybaven kulometem M240, případně M2 Browning, umístěném na rampě, a výsuvným minigunem GAU-17 ovládaným přes kameru.
Prezidentům je na V-22 vstup zakázán
Wni přes všechny bezpečností systémy nebyl V-22 Osprey nikdy považován za dostatečně bezpečný pro přepravu VIP osob. Nedisponuje totiž těžkými zbraněmi a jeho pancéřování nepatří mezi nejsilnější. Navíc je historie V-22 provázena celou řadou drobných incidentů, které si od roku 1991 vyžádaly na 30 životů. Z toho důvodu není v USA povoleno na palubě letounu převážet vysoké vojenské činitele, politiky a jiné chráněné osoby.
To by se však mohlo brzy změnit, jelikož se na obzoru pomalu rýsuje nový konvertoplán, který má v budoucnu V-22 Osprey vystřídat. Náhradníkem má být novinka na americkém trhu, konvertoplán Bell V-280 Valor. Jde o další projekt společnosti Bell a Lockheed Martin, potažmo půjde o konvertoplán třetí generace. Bell V-280 je menší, štíhlejší, lehčí a jeho nákladové kapacity budou zhruba poloviční než u jeho předchůdce.
Stroj je nicméně stále ve vývoji, přičemž je při aplikování nových technologií využíváno i poznatků z války na Ukrajině. Se zavedením konvertoplánu Bell V-280 tak počítá americká armáda až v roce 2030, do té doby budou vojáci stále spoléhat na starý dobrý V-22 Osprey.