Evropský vrtulník Tiger je naprostý propadák a modernizovat ho nemá smysl. Lepší je vsadit na AH-1Z Viper jako AČR

Plnohodnotných bitevních vrtulníků existuje ve světě jenom několik typů. Třeba evropský Tiger si pořídilo několik zemí, ale nemá příliš světlou budoucnost.

Francouzský vrtulník Eurocopter Tiger i Zdroj fotografie: Letectvo Spojených států amerických
                   

Bitevní vrtulníky jsou na bojišti velmi schopným prvkem, a evropské země v čele s Německem a Francií se rozhodly ke konci 80. let 20. století vytvořit konkurenci pro americký AH-64 Apache. Do projektu sice zasáhl konec studené války, ale nakonec přece jenom vznikl vrtulník nazývaný EC665 Eurocopter Tiger, který se dostal do výzbroje čtyř armád. V plánu byla i jeho modernizace, díky níž by se měl dostat na úroveň nejmodernějších helikoptér současnosti. Jeho konstrukce se však neukázala tou nejlepší, a místo vzestupu se dočká vyřazení.

Modernizace nebude, zájem navíc upadl

Kdyby chtělo české ministerstvo obrany ještě před několika lety při výběru nové bojové helikoptéry udělat chybu, vsadilo by na Eurocopter Tiger, pro který byla tehdy v plánu veliká modernizace označovaná jako MkIII. Nakonec ale vybralo americké Bell AH-1Z Viper a nejspíše udělalo dobře. Německo, Francie a Španělsko se totiž rozhodly od nákladné modernizace odstoupit a Tigery vyřadit, třeba v Německu postupně do roku 2038, uvádí AeroTime.

Eurocopter Tiger v barvách Austrálie iZdroj fotografie: Uživatel Bidgee / Creative Commons / CC BY-SA
Eurocopter Tiger v barvách Austrálie

Během provozu měly vrtulníky Tiger veliké problémy s údržbou a závadami. Např. v roce 2020 měla německá flotila helikoptér operační připravenost pouhých 26 %, uvádí DefenceToday. Mezi nejčastější problémy patřily poruchy motoru, softwarové závady a problémy s údržbou. Vrtulníky provozuje také Austrálie, která se jich rozhodla zbavit už do roku 2025 a nahradit je americkými AH-64 Apache hlavně kvůli enormním nákladům na jejich údržbu.

Vyzbrojit lze Tiger poměrně slušně

Eurocopter Tiger není zase tak starý stroj; první let absolvoval v roce 1991 a do výzbroje armád začal pronikat v roce 2003, uvádí Military-History. Jde o dvoumotorový vrtulník klasické konstrukce s ocasním rotorem, který má 2člennou osádku, vzletovou hmotnost 6 tun a maximální rychlost 315 km/h. Vyzbrojený je kanonem ráže 30 milimetrů a může nést výzbroj složenou z různých raket, jednat se může o neřízené Hydra 70, protitankové AGM-114 Hellfire, PARS 3 LR nebo HOT-3, ale také o střely Mistral a Stinger proti vzdušným cílům.

AH-1Z Viper na letišti

Co přinese modernizace českých vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y Venom, a nakolik jsou adekvátní náhradou za sovětské Mil Mi-24

Jelikož se Tiger příliš nepovedl, je velikou otázkou, jakou mají evropské země kromě AH-64 možnost. Německo se chce spoléhat na víceúčelové vrtulníky Airbus H145M, uvádí DefenseNews, což sice není bitevní vrtulník, ale lze ho vyzbrojit a používat jako lehký útočný vrtulník, a navíc zvládá odpalovat i protitankové střely Spike LR. V Evropě pak vzniká italský bojový vrtulník AW249 Fenice, který je lehčí než třeba AH-1Z Viper Viper, ale dostupný bude až za několik let.

Létání s Eurocopter Tiger

Co si myslíte o bitevním vrtulníku EC665 Eurocopter Tiger?

Diskuze Vstoupit do diskuze
142 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články