Názor: ruské vrtulníky Kamov Ka-60 ani Ka-62 nechce kupovat vůbec nikdo, měly přitom konkurovat známým strojům Západu

Ruská společnost Kamov má ve svém portfoliu moderně vypadající víceúčelový vrtulník, který se vyrovná těm ze Západu. Jenomže ho bojkotovala už vlastní armáda.

Vojenský vrtulník Ka-60 Kasatka i Zdroj fotografie: Leonid Faerberg / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Ruské (dříve sovětské) vrtulníky jsou ve světě poměrně známé, používá je řada zemí včetně České republiky. Jeden z nich by měl přitom konkurovat strojům ze Západu, jimž se také v mnohém podobá. Jedná se konkrétně o Kamov Ka-60 Kasatka, případně o jeho civilní verzi označovanou jako Ka-62. Na rozdíl od jiných helikoptér od tohoto výrobce nemají tyto dvě charakteristický koaxiální rotor, ale klasické uspořádání s rotorem ocasním.

Vývoj Ka-60 trval velmi dlouho

Vývoj vrtulníku Kamov Ka-60 začal již v době Sovětského svazu, kdy armáda chtěla střední vojenský vrtulník schopný nahradit tehdy pomalu stárnoucí stroje. Jenomže vývoj se táhl dlouho a komplikace nastaly i po rozpadu SSSR, takže se nakonec poprvé vznesl na konci roku 1998. A čekání se zdánlivě vyplatilo, vypadalo to totiž, že má před sebou docela dobrou budoucnost. Měl moderní avioniku i design, mezi ruskými vrtulníky působil nezvykle elegantně.

Civilní vrtulník Ka-62 Kasatka iZdroj fotografie: Vitaly V. Kuzmin / Creative Commons / CC BY-SA
Civilní vrtulník Ka-62 Kasatka

Nejedná se o veliký stroj, jeho délka je 15,6 metrů a maximální vzletová hmotnost 6,5 tun, z toho až 2,5 tuny může být náklad. Má jedno nebo dvoučlennou osádku a do jeho útrob se vejde až 14 vojáků, případně pojme 6 nosítek se zraněnými. Dvojice motorů dodává vrtulníku Kamov Ka-62 rychlost až 308 km/h a dolet je kolem 770 kilometrů. Z hlediska parametrů tedy stroj působí jako konkurence například pro italsko-britský AgustaWestland AW139.

Místo vojenské vznikla verze civilní

Vrtulník Kamov Ka-60 však nakonec pohřbila neochota ruského letectva, které ho odmítlo používat, a také jedna nehoda z roku 2010. Rázem o něj nebyl zájem, vyrobeny tak byly pouze dva kusy. Překvapivě ale přišly pokyny na jeho přestavbu na civilní verzi, tedy již zmíněnou Ka-62 s mnoha vnitřním úpravami. Ty měly zajistit, že bude použitelný nejenom v armádě, ale zejména mimo ni. Ačkoliv byly úpravy veliké, podle mnoha expertů nějaké zvláštní vylepšení nepřinesly. Nakonec si ale několik kusů objednala Kolumbie a Brazílie.

Válka na Ukrajině

Názor: ačkoliv by Rusko mohlo válku na Ukrajině urovnat, nejspíše to za jiných než vlastních podmínek neudělá

Ani dnes ale nemá Ka-62 na růžích ustláno, zhruba 60 procent jeho komponentů musí Rusko dovážet, a to je v době sankcí kvůli válce na Ukrajině veliký problém – výroba tedy v podstatě stojí. Ruský vrtulník navíc nenabízí oproti velké konkurenci na světovém trhu nic převratného. Cenově je srovnatelný s výkonnostně stejnými, ovšem již zaběhlými, rivaly. Zákazníci si tedy raději objednají helikoptéry u firem, u nichž problémy s dodávkami nehrozí.

Vrtulník Kamov Ka-62

Jak hodnotíte ruský vrtulník Ka-60/Ka-62?

Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Ing. Vlastimil Černínský

Armáda je mou vášní už pár dekád, nejvíce mě přitom fascinovala 2. světová válka a její ikonické tanky, ale postupně jsem našel zalíbení i v moderních strojích – hlavně pokud jde o tanky a letadla. I složitá témata se snažím předávat tak, aby jim porozuměla široká veřejnost, obvykle formou vlastních názorů a úvah. Už na vojně jsem si vyzkoušel hezkou řádku zbraní a vozidel, a od té doby v tom pokračuji.

Zobrazit další články