I když se Rusko letounem Su-57 rádo chlubí, do boje ho prakticky nikdy neposlalo. Jeho výroba je navíc až žalostně pod úrovní plánu.
Ruské letectvo by potřebovalo více svých nejmodernějších letadel Suchoj Su-57 Felon páté generace, pročež se snaží dlouhodobě jejich výrobu navyšovat. Naráží však na různé limity – např. na západní sankce a problémy při vývoji některých zásadních technologií. I přes maximální úsilí není proto jasné, zda se mu do roku 2027 podaří splnit plán mít těchto letounů 76 – zatím se zdá, že výroba nyní vázne především kvůli produkci nového typu motoru.
Výrobu Su-57 Rusko evidentně nezvládá
Suschoj Su-57 je jedním ze 4 letadel páté generace na světě zařazených v činné službě. Z Ruska by tedy měl dělat leteckou velmoc, ale pravda je trochu jiná – zatímco ostatních letadel jsou řádově stovky, těch ruských doslova jenom hrstka – přitom jsou oficiálně ve výzbroji od roku 2020, uvádí Wikipedia. Rusko se totiž potýká s mnoha problémy s jejich produkcí. DefenseNews uvádí, že se proto snaží výrobu urychlit třeba zprovozněním vývojového zařízení souvisejícího s palivovým systémem nebo výstavbou hangáru pro testování avioniky.
Výsledky výroby letadel Su-57 jsou doposud tristní. V roce 2019 si jich Rusko objednalo 76 s výhledem, že je všechny zařadí do roku 2027, jenomže jich doposud obdrželo pouhých 10 v roce 2022, a dalších 11 pak v roce 2023. V letošním roce by jich mělo být více, konkrétně 22, ale není to vůbec jisté. Problémem je, že až doposud měly dodané modely provizorní typ motoru, ale od roku 2024 již měla mít všechna dodaná letadla nové motory AL-41F-1. Jejich sériová výroba však nejspíše začne v roce 2025, takže letos nemusí dorazit ani jeden Su-57.
Ruské letectvo využívá i prototypy Su-57
Pro ruské letectvo jsou dodávky letounů evidentně nedostatečné, a kolik přesně jich je nasaditelných, není jasné. NationalInterest upozorňuje, že zařadilo dokonce do ostrého provozu i desítku postavených prototypů, což je tak nestandardní krok, že to svědčí o naprostém zoufalství. Navíc byly dva letouny poškozeny vlivem útoků na ruské letiště, uvádí ArmyRecognition, a další nejsou nasaditelné, protože podstupují údržbu, což je běžné.
Rusko by přitom letadla se schopnostmi Su-57 potřebovalo pro vedení bojů, ale zatím jsou zprávy jenom o několika případech nasazení, kdy odpalovala řízené střely z ruského území mimo dosah protivzdušné obrany. To je pro špičkové letouny 5. generace se stealth dost podřadná role, zvládnou ji i méně vyspělé. Naopak Su-57 by se měly snažit útočit třeba na protivzdušnou obranu a využít všech svých výhod – tedy pokud je nemají jenom na papíře.