Indická kritika francouzského letounu Rafale M pro „letadlovky“ dává smysl, ale ve srovnání s ruským MiG-29K nejspíše vychází lépe

Indické námořnictvo disponuje i letadlovými loděmi, na nichž dlouho provozovala ruská letadla, ale nakonec se je i přes kritiku rozhodla vyměnit za francouzská.

Dassault Rafale M i Zdroj fotografie: Francouzské ministerstvo obrany
                   

V rámci modernizace svého námořnictva se Indie rozhodla, že namísto si namísto ruských letounů Mikoyan MiG-29K Fulcrum-D pořídí francouzské Dassault Rafale M, což je navalizovaná a upravená verze francouzského bojového letounu 4,5. generace. Objevily se však i názory, že není pro indické námořnictvo nejvhodnější – nesouvisí to ale s jeho bojovými schopnostmi, jako spíše s konstrukcí samotného letounu a indických nosičů.

Na indické nosiče se Rafale M nevejdou

Indie v současnosti disponuje dvěma letadlovými loděmi – Vikramaditya, což je zásadně přestavěná sovětská loď třídy Kyjev a v Indii postavenou lodí Vikrant. V obou případech se jedná o plavidla s takzvaným skokanským můstkem a jejich výtlak je 45 tisíc tun, uvádí Wikipedia, čemuž také odpovídá velikost jejich hangárů. Největším problémem je, že se do nich letouny Rafale M nemusí vtěsnat, jelikož nemají skládací křídla, upozorňuje Idrw.

Skládací křídlo na MiG-29K iZdroj fotografie: Uživatel Antarant / Creative Commons / CC BY-SA
Skládací křídlo na MiG-29K

Mnohá z letadel pro letadlové lodě přitom skládací křídla mají, protože to pomáhá šetřit místo. Disponuje jimi i MiG-29K, který ačkoliv má na délku 17,3 metrů, zabírá se složenými křídly méně místa než Rafale M měřící 15,27 metrů, uvádí na stránkách francouzské ministerstvo obrany. V praxi to může znamenat, že bude na indických nosičích méně než zhruba 30 letadel, což je dnes jejich uváděná velikost letky, takže by rozhodnutí nemuselo být tím nejlepším.

Rafale M je skvělý a silný letoun

Výtka padla také na cvičné letouny, protože dvoumístné cvičné Rafale M údajně z lodí ani nemohou startovat, zatímco cvičné ruské letouny ano. Na druhou stranu, i když je MiG-29K poměrně nový letoun, NationalInterest uvádí, že byl do služby zaveden v roce 2010, je Rafale M pravděpodobně mnohem vyspělejší – minimálně pozemní verze je hodnocena velmi kladně. Spolehnout se může na sofistikovaný radar AESA, moderní sdílení dat a další.

Letoun Dassault Rafale při tankování

F-16 a Rafale mohou ve světě svádět tvrdý souboj o zákazníky; ale jaký letoun zvolit? Oba jsou skvělé, rozhodnou nejspíše 3 parametry

Co by mělo být předností Rafale M, je i nosnost výzbroje. SeaForces ji uvádí na 9,5 tun na 11 závěsnících, oproti 4,5 tunám na 9 závěsnících u MiG-29K. Otázkou ale je, zda to bude platit i pro lodě se skokanským můstkem, protože francouzský nosič Charles de Gaulle používá ke startu letadel katapulty, což umožňuje letoun plně naložit, a není jasné, zda tomu bude stejně i při startu bez katapultu. Francie ale může být pro Indii do budoucna spolehlivý partner, navíc již používá pozemní verzi Rafale a má s ní dle všeho dobré zkušenosti.

MiG-29K na letadlové lodi Vikrant

Jak hodnotíte indické rozhodnutí koupit Rafale M?

Diskuze Vstoupit do diskuze
72 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články