Miny v Černém moři jsou velmi nebezpečné. Rusko přišlo o výsadkový člun. Potopila ho nejspíše vlastní mina

Využívat námořní miny k zablokování nepřítele nebo vlastní obraně je velmi efektivní a také levné. Ovšem miny v moři představují hrozbu, zvláště ty uvolněné.

i Zdroj fotografie: Uživatel Alex omen / Creactive Commons / CC BY
                   

Rusko i Ukrajina používají v současném vzájemném konfliktu miny, které obě strany položily v Černém moři. Ukrajinci především proto, aby chránili své pobřeží či přístavy a odradili Rusko od invaze z moře. Rusko se snaží hlavně blokovat lodě, které by mohly z ukrajinských přístavů vozit zboží a obilí. Miny mají nově jednu potvrzenou oběť, kterou se stala ruská výsadková loď D-106.

Mina měla potopit vlastní člun

Podle dostupných informací se tento vyloďovací člun potopil již 30. června poblíž Mariupolu. Mina, na kterou zde najel, zřejmě byla ruská. Podle ukrajinských zdrojů měli při nehodě zahynout tři námořníci. Co se přesně stalo, není jasné. Pokud šlo u ruskou minu, kapitán se buď dopustil navigační chyby a následně vjel do minového pole. Ale mina se také mohla utrhnout a být v místech, kde ji nikdo nečekal.

Ztráta vyloďovacího plavidla je nepříjemná, ale pro ruské námořnictvo není nejspíše příliš významná. D-106 byl člun třídy Ondatra. Začaly se vyrábět v 70. letech v Sovětském svazu a bylo jich postaveno více než 40. Plavidlo D-106, které se potopilo, bylo ale poměrně nové, postaveno v roce 2009. Vzhledem k tomu, že jde již o starou konstrukci, má být postupně nahrazována novějšími typy lodí.

Čluny Ondatra jsou jen 24,5 metru dlouhé a mají výtlak 107 tun. Pohybují se maximální rychlostí 11,5 uzlu. Mají omezený dosah, maximálně 930 kilometrů, pokud jedou velmi úspornou, pomalou jízdou. Většinou se nepočítá, že by loď byla na moři déle než dva dny. Má nízký ponor a je proto vhodná k operacím na pobřeží a vyloďování. Na její palubu se vejde jeden tank nebo 20 plně vyzbrojených vojáků.

Upoutané miny jsou těsně pod hladinou

Případ plavidla ale ukazuje, že využití min v Černém moři není bez rizika. Většinou se zde používají upoutané plovoucí nálože, jejichž konstrukce je již desítky let stará, ale velmi účinná. Jsou uvázány ke kotvě, která je pomocí jednoduchého mechanismu stáhne do požadované hloubky, kus pod hladinou. Miny mívají především kontaktní spínače, jež vyvolají explozi při kontaktu s lodním trupem.

Takovéto miny jsou efektivní a levné. Jejich problémem je, že jsou blízko hladině vystaveny bouřím a mohou se uvolnit nebo utrhnout. Pak jsou neseny větrem a počasím. Při střetu s plavidlem je pohyb lodi a šroubů většinou vtáhne pod trup, kde mina exploduje, což může plavidlo doslova rozpůlit ve dví. Nebezpečí je reálné. Na začátku července třeba Bulharsko oznámilo, že u pobřeží odpálilo nalezenou uvolněnou minu sovětského typu.

Jak velké riziko pro plavbu v Černém moři může být používání min?

Zdroj: DefenceBlog, MilitaryHistory

Diskuze Vstoupit do diskuze
103 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Falešná rakovina nebo pomoc lidem v tíživé situaci: Podvodníci lákají z lidí peníze přes sociální sítě
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Co když se střetnou moderní tanky T-90M a Leopard 2: Stroje Ukrajiny jsou rychlejší, ale ruští vojáci mají lepší dovednosti
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Jaká je ideální teplota v bytě a proč: Zdraví dospělí by neměli jít pod dvacet, senioři a nemocní po 18 °C
adbz.cz
adbz.cz
Starý chleba najde uplatnění při smažení i vaření vývaru. Přišla na to kdysi jedna moudrá hospodyňka