Sovětská letadlová loď Projekt 1153 Orel s 60 letadly se mohla vyrovnat americkým protějškům, ale vaz jí zlomila vetchá ekonomika

Sovětský svaz chtěl mít vlastní letadlové lodě, ale žádnou velkou  nakonec nepostavil. I když Projekt 1153 vypadala opravdu impozantně.

Letoun MiG-29K přistává na letadlové lodi INS Vikramaditya i Zdroj fotografie: Indické námořnictvo / GODL
                   

Sovětský svaz si byl po druhé světové válce vědom toho, že mezi nejsilnější zbraně Spojených států amerických patří flotila velkých letadlových lodí, které jim umožňují projekci síly v podstatě kdekoliv na Zemi. V určitých obdobích proto existovaly snahy se jim vyrovnat. Redakce Armádního Zpravodaje je přesvědčena, že projekt letadlové lodi Orel, též Projekt 1153, to teoreticky dokázat mohl, ale skončil velmi neslavně (jako další podobné).

SSSR dlouho letadlové nosiče neměl

Loďstvo SSSR nemělo na začátku studené války ve flotile žádnou letadlovou loď, a situace se změnila až v 60. letech 20. století, kdy byly na vodu spuštěny dvě lodě třídy Moskva. Jednalo se ovšem pouze o nosiče vrtulníků, letadla z nich vůbec nestartovala, uvádí Wikipedia. I proto se ve velení sovětského námořnictva zrodil plán na výstavbu velké letadlové lodi velikostí se rovnající americkým; nazván byl Projekt 1153 Orel a byl skutečně ambiciózní.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Ruská letadlová loď

Sovětská letadlová loď Uljanovsk byla dokončena jenom ze 40 %. Měla být přitom naprostou revolucí, byť s velmi neobvyklou konstrukcí

Úvahy o letadlové lodi Orel se datují do 70. let 20. století. Military-History ji popisuje jako plavidlo o velikosti 75 až 80 000 tun, i když v jiných zdrojích našel Armádní Zpravodaj o něco menší hodnoty. Její pohon měl být přitom jaderný, díky čemuž by získala neomezený dosah. Již tehdy se ale projevilo, že sovětská ekonomika není tak silná jako americká, a stavbu tak drahého plavidla si zkrátka nemohla dovolit. Nakonec byl projekt zrušen, stejně tak jako pozdější projekt velké letadlové lodi Uljanovsk nebo jiné ambiciózní plány Kremlu.

Letadla by startovala za pomoci katapultu

Orel měla být impozantní letadlová loď schopná nést minimálně 60 letadel, uvádí Wikipedia, ale některé zdroje uvádí počet ještě o něco větší. Jednat se mělo o plavidlo konstrukce CATOBAR, což znamená, že by letouny startovaly za pomoci katapultu a při přistání se zachytily o natažená lana pomocí háku. Redakce Armádního Zpravodaje upozorňuje, že není jasné, jaký letoun chtěli Sověti na letadlové lodi použít, ale vyloučena není například upravená verze tehdy vznikajícího Suchoje Su-27 Fanker nebo Mikoyanu MiG-29 Fullcrum.

Leningrad - vrtulníková loď třídy Moskva iZdroj fotografie: Námořnictvo Spojených států amerických
Leningrad, vrtulníková loď třídy Moskva

Zvláštnosti letadlové lodě Projekt 1153 měla být její výzbroj – podobně jako u pozdějších sovětských, respektive ruských letadlových lodí, by se jednalo o letadlový křižník. Měl být totiž osazen protilodními řízenými střelami P-700 Granit, které jsou schopné zasahovat cíle do vzdálenosti 600 km a dosahovat rychlosti Mach 2,5, uvádí MissileryInfo. Důvody měly být dva – jiná plánovaná taktika letadlových lodí, než je obvyklé u amerických, a označení letadlových křižník jim také mělo umožnit proplouvat Dardanelami, kam běžné nosiče nesmí.

Proč podle vás Sověti tak toužili po velké letadlové lodi?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články