Mnohé severokorejské ponorky jsou asi jako jediné na světě zelené, zatímco jiné bývají černé. Má to ale logický důvod

Naprostá většina ponorek je natřená černou barvou, což má své důvody. Existuje však i několik výjimek, mezi něž patří mnohé ponorky severokorejského námořnictva.

Ponorka třídy Sang-O i Zdroj fotografie: Uživatel Idobi / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Když se člověk podívá na fotografie nebo videa ponorek plavících se po světových oceánech, zjistí, že naprostá většina z nich je černá – tedy alespoň ta část nad hladinou, zespodu mohou být i červené (ale není to pravidlem). Existují však i výjimky a jednou z nich je severokorejské námořnictvo, jehož ponorky, tedy alespoň ty větší, jsou nezvykle natřené na zeleno. Má to však své logické důvody, zelená barva je pro v jeho případě velice vhodná.

V některých místech je moře zelené

Zelená barva severokorejských ponorek souvisí s tím, kde ponorky operují – jde o Japonské moře. Znalci prostředí na Quora uvádí, že se tam míchají teplé a studené proudy, což má za následek velikou tvorbu planktonu ve vodě, v důsledku čehož má moře nazelenalou barvu – severokorejské ponorky jsou proto hůře viditelné při plavbě na hladině i v malé hloubce, což se týká hlavně těch ve větších hloubkách. Ovšem na druhé straně Korejského poloostrova je situace jiná, takže tam operují i menší nezelená (ale typicky černá) plavidla.

Největší ze severokorejských ponorek jsou ty třídy Type 033, jichž by mělo být kolem 20. Jde o čínské kopie sovětských dieselelektrických ponorek třídy Romeo, uvádí Wikipedia, které byly v SSSR vyráběny již na konci 50. let 20. století a jejich konstrukce je tedy značně zastaralá; navíc jsou i hodně hlučné. Jejich hlavní zbraní jsou torpéda, i když jedno ze severokorejských plavidel mělo být upraveno i k odpalování balistických raket.

Severní Korea má i modernější Sang-O

Část zelených ponorek by potom měla patřit do třídy Sang-O, která je oproti Type 033 menší – konkrétně dosahuje délky jenom 34 metrů a výtlaku při ponoření 370 tun, uvádí MilitaryFactory. Severní Korea je začala sama stavět v roce 1991, takže jsou relativně moderní, i když ve světě existují lepší. Celkem by jich přitom měla mít kolem 40 a vyzbrojeny jsou dvojicí torpédometů ráže 533 milimetrů, což je v případě zásahu lodě nebo jiné ponorky nebezpečné. Některé pak mají být vylepšeny na třídu Sang-O II, která by měla být o něco větší.

Odpálení balistické rakety

Až 50 % severokorejských balistických raket nejspíše „nedosáhne svého cíle“ a buď spadne, nebo exploduje. A to mohly nahradit Iskander-M

Většina ponorek na světě je ale černá; DefenceXp uvádí, že je to výsledek testů, při nichž bylo zjišťováno, jak jsou viditelné z letadel. Nejlépe měla dopadnout tmavě modrá, zvláště pak v tropických mořích, ale nebyla dostatečně trvanlivá, takže byla zvolena za optimální řešení barva černá. V té jsou vyráběny i pryžové dlaždice na povrchu moderních ponorek pohlcující zvuk sonaru, a to díky příměsí sazí. Červená barva na spodní části ponorek, ale i jiných lodí, zase obsahuje látky zamezující růstu řas na lodních trupech.

Severokorejské ponorky jsou často zelené

Znáte i jiné ponorky, které jsou zbarvené podle některé části moře?

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články