Bez moderního dělostřelectva se armády ani dnes neobejdou. Izraelská kolová samohybná houfnice je zcela srovnatelná se západními.
O moderní samohybné dělostřelectvo je v posledních letech ve světě zájem, protože opětovně prokázalo, že je silným prostředkem schopným poradit si se širokou škálou hrozeb. Konstrukcí samohybného dělostřelectva je přitom několik typů, ale tu asi nejjednodušší představuje dělo bez věže umístěné na kolovém automobilovém podvozku, jako má třeba Českem pořizovaný CAESAR – v Izraeli vyvinuli zbraň ATMOS 2000 podobných parametrů.
Zákazník si u ATMOS vybere podvozek
Dělostřeelcký systém ATMOS je dílem izraelské společnosti Elbit Systems. Ta ho popisuje jako houfnici namontovanou na automobilovém podvozku, což jí zajišťuje vysokou mobilitu s rychlou schopností reakce – užívány jsou podvozky 6×6 nebo 8×8, to záleží na přání zákazníka. Jde vlastně o stejnou nabídku, jakou poskytují Francouzi s houfnicí CAESAR, kdy je domácí podvozek 6×6, ale česká armáda bude mít tatrovácký 8×8.
Systém ATMOS využívá dělostřeleckou hlaveň ráže 155 milimetrů, uvádí Wikipedia, což je pochopitelné, jelikož má izraelská armáda výzbroj kompatibilní s NATO – i munice do děla bude tedy shodná. Systém je nabízen s hlavní délky 39 až 52 ráží, přičemž větší hodnota je ta dnes standardní a opět shodná s houfnicemi jako CAESAR, ale i dalšími západními. Dosah je 41 kilometrů, což opět koresponduje s tou nejmodernější západní výzbrojí.
Obsluha zůstává při střelbě nekrytá
K obsluze systému ATMOS je zapotřebí 4 až 6členná osádka, která se během přesunu přepravuje v pancéřované kabině. Ta jí bude pravděpodobně poskytovat ochranu proti palbě z ručních zbraní a střepinám, ovšem při střelbě se pohybuje venku stejně, jako je tomu u houfnice CAESAR. Pokud by tedy došlo k odvetné palbě nebo třeba útoku dronem, znamenalo by to vysoké riziko smrti. K dispozici má přitom moderní počítačově ovládaný a zaměřovací systém, uvádí Army-Technology, což zaručuje vysokou pravděpodobnost zásahu cíle.
Hmotnost ATMOS 2000 na podvozku Tatra 6×6 je kolem 22 tun a rychlost až 80 km/h, naložit ji přitom lze do větších typů transportních letadel. Od roku 2001, kdy se objevila první verze ATMOSU, s ním Izrael slaví veliký úspěch. Nejenže je zaváděn do izraelských ozbrojených sil namísto amerických M109 Paladin, ale daří se ho také exportovat. Ve výzbroji ho má třeba Thajsko, Filipíny nebo Kamerun, ze zemí NATO si ho pak objednalo Dánsko.
Jaký bude podle vás ATMOS 2000 ve srovnání s CAESAR?


