Obrněný transportér BTR-70 rozhodně nepatří k nejmodernějším. Používá ho ale Ukrajina i ruská armáda

Ukrajina i Rusko zdědily mnoho obrněné techniky z dob Sovětského svazu. I když již nepatří k nejmodernějším, stejně ji v hojném počtu využívají.

i Zdroj fotografie: Andrew Butko / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Při bojích na Ukrajině je někdy obtížné poznat, které vozidlo komu patří. I z toho důvodu si nejspíše Rusové namalovali na svá vozidla znaky, jakými jsou například písmeno Z nebo V. Protože jak ruská, tak ukrajinská strana často využívají zcela stejné typy vozidel, případně jejich odvozeniny, jež jsou si velmi podobné. Jedním z takových vozidel ve výbavě obou armád, i když více jich vlastní asi Ukrajina, je starší ruský kolový obrněný transportér BTR-70.

Na plnou nádrž zvládne ujet i 600 km

Jde o osmikolový obrněný transportér, který Sovětský svaz vyvinul v 70. letech jako náhradu za BTR-60. Na veřejnosti byl poprvé představen v roce 1980 na přehlídce v Moskvě, to už ale byl určitou dobu v sériové výrobě. BTR-70 je pokračovatelem svého předchůdce BTR-60. Má například totožnou věžičku, dokonce stejnou jako jiný ruský obrněnec BRDM-2, ale podstatně silnější pohon v podobě dvou benzinových osmiválcových motorů o výkonu 89 kW každý.

Na silnici jezdí až 80km rychlostí a na plnou nádrž ujede zhruba 600 km. Výzbroj je soustředěna do věžičky na stropě korby a tvoří ji jeden spřažený 7,62 mm kulomet PKT a jeden 14,5 mm kulomet KPVT. V korbě jsou také otvory pro vedení palby ručními zbraněmi přepravované pěchoty i posádky. Původně mělo jít o obojživelné obrněné stroje, které by doplňovaly pásová bojová vozidla pěchoty BMP-1, u nás známé jako BVP-1.

Avšak kolové vozidlo bylo nakonec určeno především pro přepravu mechanizovaných jednotek a jejich přímou podporu, nikoli pro přímý postup s útočícími tanky s pěchotou určenou k jejich ochraně. Tomu odpovídalo i slabší pancéřování, byť proti typu BTR-60 rozsáhlejší a vylepšené. Přesto nikde na tělese stroje nepřesáhlo 10 mm, což zvláště v dnešní době dosti deklasuje jeho bojové možnosti a umocňuje zranitelnost.

Vozidlo je obojživelné

Původně měly BTR-70 být vyzbrojeny stejným dělem ráže 73 mm jako BMP-1. Nakonec se od záměru ustoupilo, kanón nebyl z nejpodařenějších a v SSSR jej vnímali spíše jako hlavní zbraň pro BMP-1. Transportér BTR-70 je 11,5 tuny těžké vozidlo o délce 7,54 metru, šířce 2,83 metru a výšce 2,32 metru. Posádku tvoří tři vojáci a dokáže převážet 7 dalších plně vyzbrojených pěšáků. Ty chrání pancíř, který je zepředu odolný proti střelám 12,7 mm a z boku 7,62 mm.

iZdroj fotografie: Vitaly V. Kuzmin / Creative Commons / CC BY-SA
Vystavené vozidlo BRT-70

Do výbavy patřily i protiletadlové rakety Strela vezené uvnitř, řidič a velitel disponovali přístroji pro noční vidění. Stroj byl postupně vyráběn v řadě verzí. Mimo transportní také jako velitelsko-štábní, pro radiochemický průzkum, jako specializované spojovací vozidlo, vyprošťovací vozidlo, atd.

Vozidlo je obojživelné a bez problému plavbyschopné, při pohybu na hladině je poháněno lodním šroubem. V případě poškození jednoho motoru je stále schopno pohybu. Právě však dva benzínové motory jsou zároveň jeho slabinou, protože jsou při zásahu dosti citlivé a snadno se vznítí. Proto je jeho nástupce BTR-80 vybaven dieselem.

Stroj vyžaduje rozsáhlé modernizace

Jak v Rusku, tak na Ukrajině zbyla relativně velká zásoba těchto vozidel po rozpadu Sovětského svazu. Nebyla příliš využívána, většina z nich skončila ve skladech, nebo byla sešrotována. Hlavně Ukrajina je ale začala po roce 2014 renovovat a zařazovat zpět do výzbroje, aby doplnila svá obrněná vojska. Získala je například její Národní garda.

Na Ukrajině vznikly návrhy na modernizaci těchto strojů například na variantu Varan, která je uvnitř mnohem prostornější než původní verze. Ta může být dovybavena různými zbraněmi od kulometu přes rychlopalný kanon ráže 30 mm po granátomet a také protitankovými raketami. Aby se však mohl dnes alespoň trochu efektivně a bezpečněji tento „stařešina” pohybovat po moderním bojišti, je bezpodmínečně nutné zvýšit i jeho pancéřovou ochranu.

Je nutná montáž reaktivního pancéřování proti kumulativním ručním protipancéřovým zbraním, spodku proti minám a boků proti materiálovým puškám, kterými je dnešní bojiště doslova zahlceno. Rusové problém mizerného pancéřování svých starších obrněných transportérů vytažených ze skladů zřejmě bez jakýchkoli úprav viditelně podcenili. Jejich ztráty při ukrajinském nasazení podle toho také vypadají.

A poznámka nakonec – ruské síly zřejmě bojují i s ekonomikou, neboť podle řady pramenů houfně vybavovaly před útokem na Ukrajinu své kolové stroje novými a levnými pneumatikami údajně dovezenými z Číny. Jejich kvalita se však ukazuje jako naprosto tristní a zvláště obrněným transportérům způsobuje veliké problémy včetně úplné ztráty jejich bojeschopnosti po pár ujetých kilometrech.

Jak moc se BTR-70 hodí na moderní bojiště?

Zdroj: GlobalSecurity

Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články