Elektrické obrněné vozidlo Bushmaster je pro budoucnost australské armády klíčové, má brutální zrychlení a je tiché; přesto jsou tu ALE

NÁZOR: Ačkoliv jsou někteří k elektrifikaci skeptičtí, proniká stále častěji i do armádních složek. Příkladem je australské vozidlo Bushamster, které má řadu výhod.

Vozidlo Bushmaster i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany Nizozemí / Creative Commons / CC0
                   

Využití elektrického pohnu v armádě je v současné době spíše v plenkách, i když to neznamená, že by již nebyl někde zaveden. K dispozici jsou hlavně elektrické motocykly a některá lehčí obrněná vozidla. Elektrický pohon má přitom i několik zásadních výhod, i když pochopitelně i veliké nevýhody. Armády se tak budou muset rozhodnout, zda na něj kývnou a v jaké míře. Např. v Austrálii to zkouší s elektrickou verzí známého obrněného vozidla Bushmaster.

Bushmaster je v armádách oblíbený

Vozidlo Bushmaster zavedla australská armáda do výzbroje v roce 1997, a od té doby si ho pořídilo i Japonsko, Velká Británie a další státy; Australané ho rovněž poslali v hojném počtu na pomoc Ukrajině. Jde o vozidlo s délkou 7,18 m určené k přepravě pěchoty nebo nákladu na dlouhé vzdálenosti a v náročném terénu, je v něm přitom místo pro řidiče a 9 cestujících. Se vznětovým motorem dokáže urazit vzdálenost 800 km a jeho max. rychlost je 100 km/h.

O elektrickém Bushmasteru zatím australská armáda mnoho neřekla, známo ale je, že je stejně veliký jako klasické vozidlo a jeho hmotnost se pohybuje kolem 12 tun. Podle Australanů má být budoucností armády, protože poskytuje několik výhod – jednou je opravdu vysoká akcelerace, rychlosti 100 km/h je schopen dosáhnout za 12 sekund, kdežto běžné verzi to trvá 42 sekund. Další výhodu je pak tichý chod, a navíc a elektrický pohon nevyzařuje teplo jako klasický, díky čemuž je vozidlo skryto před senzory zaměřující teplo.

Nabíjení je stále veliký handicap

Australští vojáci budu muset Bushmaster podrobit důkladným testům, aby zjistili, zda je opravdu avizovanou budoucností. Elektrický pohon má kromě výhod, jakou je zmíněná tichost, absence tepla, zrychlení nebo jistá ekologičnost, i některé nevýhody. Většinou se týkají nabíjení, protože i přes pokrok stále trvá déle než dolití nafty nebo benzínu. Druhou je pak problém, jak vozidlo nabíjet tam, kde není k dispozici elektřina. Vozit na místo naftu a pak v generátoru vyrábět elektřinu je totiž mírně řečeno neefektivní.

Bushmaster

Skvělá volba Austrálie: obrněné vozidlo Bushmaster patří k nejlepším ve své kategorii a poradí si i s těžkým terénem na Ukrajině

Některá vojenská vozidla na elektřinu již existují, ukrajinští odstřelovači například v současném konfliktu s Ruskem úspěšně používají elektrické terénní motocykly. Ve Francii potom existuje elektrické obrněné vozidlo Scarabee určené hlavně pro průzkum, a vozidlo na elektřinu představilo i Turecko. Demonstrátor tanku AbramsX má zase hybridní pohon, v určitých okamžicích by tak mohl ztichnout a nějakou dobu fungovat jenom na elektřinu.

Co si myslíte o vojenských vozidlech na elektřinu?

Zdroj: DefenceBlog
Diskuze Vstoupit do diskuze
147 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články