Jihokorejské zbraně včetně houfnice K9 Thunder jsou ve světě velice úspěšné. V jejích stopách by tak mohla pokračovat i nová kolová houfnice.
Z Jižní Koreje se v posledních letech stává zbrojní velmoc a netají se, že by si chtěla z trhu ukousnout ještě větší kus. Jihokorejské zbraně mají ostatně mnohé výhody – jsou kvalitní a založené na západních technologiích a standardech, tamní zbrojovky je umí nabídnout za solidní ceny, ale co je hlavní, tak že je dodají rychle, což je naopak slabina mnoha západních. Těm aktuálně roste další konkurence v podobě samohybné kolové houfnice.
Dlouhá hlaveň zajistí excelentní dosah
Sama Jižní Korea moderní dělostřelectvo potřebuje, jelikož by v případě konfliktu musela čelit sice nepříliš modernímu, ale velice početnému severokorejskému dělostřelectvu. Snaží se proto soustředit na vývoj špičkových zbraní, mezi něž patří i projekt kolové houfnice od Hanwha Aerospace umístěné na podvozku 8×8. ArmyRecognition uvádí, že by měla západní ráži 155 milimetrů a délku hlavně 52 ráží, což je dnes standard, a později dokonce 58 ráží. S touto hlavní, která ještě není ve světě používaná, by měla dosah excelentních 70 km.
🇰🇷
Hanwha Aerospace Unveils New 8X8 SPH 155
Hanwha Aerospace unveiled a new initial conceptual model, 8X8 SPH 155, to continue its claim to re-enter the European market.https://t.co/6JRmrmcoH5@Hanwha_Official #SPJ #8X8 #155mm #howitzer #landforce (Photo Credit Army Recognition) pic.twitter.com/jsd170JEn5— TurDef (@turdefcom) August 1, 2024
Takováto houfnice by byla konkurentem několika zbraní – jmenovat lze německou RCH 155, francouzský CAESAR nebo izraelský ATMOS 2000, uvádí TurDef. Nabízí se však i česká houfnice MORANA firmy Excalibur Army. Ty všechny jsou umístěné na různých kolových podvozcích a mají děla ráže 155 milimetrů o délce 52 ráží. S běžným střelivem však zasahují cíle do vzdálenost přes 40 km, takže by je hlaveň o délce 58 ráží dostřelem jednoznačně předčila.
Samohybné dělostřelectvo Jihokorejci umí
Jižní Korea má dozajista schopnosti vyvinout špičkovou kolovou houfnici, neboť má na čem stavět. Jednu již má, jedná se o K105A1, k níž NamuWiki uvádí, že jde vlastně o taženou houfnici M101 ráže 105 milimetrů umístěnou na korbě nákladního vozu. Komplexností se tedy nemůže moderním kolovým houfnicím rovnat, ale Hanwha Aerospace může též využít zkušeností z výroby ve světě velmi úspěšné pásové houfnice ráže 155 milimetrů K9 Thunder.
Je jasné, že sériová výroba takové samohybné houfnice určitě v nějakých blízkých měsících nezačne, jelikož vývoj takové zbraně vyžaduje čas, i když Jihokorejci umí dobu maximálně zkrátit. Až tedy výroba najede, bude to pro mnohé západní zbrojovky veliká konkurence, ačkoliv na druhou stranu je dnes ve světě po moderních dělech veliký hlad. V příštích letech tak asi nebude s odbytem problém a do budoucna mohou být Jihokorejci bezesporu úspěšní.