Neobvyklá ukrajinská samohybná houfnice КBА-27 byla rychlá, silná a uměla plavat; přesto se neuchytila. Dones existuje v 1 exempláři

NÁZOR: I v době rozpadu Sovětského svazu vznikaly velmi neobvyklé prototypy zbraní, které neměly šanci na úspěch. Ovšem ne vždy z nařízení Moskvy.

Ukrajinská samohybná houfnice KBA-27 i Zdroj fotografie: Ukrajinské vojenské centrum (Militarnyj)
                   

Sovětský svaz pracoval ve své době na celé řadě zbraní, které se dostaly pouze do fáze prototypů, kde také jejich vývoj skončil. Některé projekty však pokračovaly i po jeho rozpadu a daly vzniknout neobvyklým zbraním, z nichž mnohé kvůli nedostatku peněz skončily. Jednou z nich je neobvyklý prototyp ukrajinské samohybné houfnice označované jako КBА-27, který zůstal u jediného experimentálního exempláře, a nelze ho označit jinak než za velice podivný.

Ruské muzejní dělo jako základ

Základ experimentální samohybné houfnice začal ještě za Sovětského svazu, kdy se konstruktéři snažili sestrojit nový typ tažené houfnice. Podle portálu Army-Guide mělo nové dělo nahradit houfnici D-30 ráže 122 milimetrů, ale mělo mít těžší ráži 152 milimetrů. Jeho testy začaly v roce 1991 ještě v SSSR, ale dokončeny byly až o 2 roky později v Rusku. Dělo bylo označeno jako 2A61 Pat-B a vzniklo v počtu 6 kusů; všechny přitom skončily v muzeu.

Také Ukrajina se v té době snažila o modernější dělostřelectvo, načež sestrojila vlastně kopii ruské 2A61 Pat-B nazvanou jako КBА-27. S tou měla stejnou dělostřeleckou část, ale lafeta pocházela z děla D-20. Portál MilIn uvedl, že není přesně jasné, jak se Ukrajincům podařilo zbraň okopírovat, ale možné je, že zůstaly její plány v některém z tamních podniků. Nešlo však pouze jenom o kopii, v roce 1998 ji totiž konstruktéři umístili na obojživelné nákladní vozidlo PTS-2, aby získali samohybnou zbraň. Tento podivný hybrid vznikl v jediném exempláři.

Ukrajinské dělo na ploše obojživelného vozidla

Sovětské vozidlo PTS-2 pochází již z roku 1973 a je umístěno na pásech. MilitaryToday uvedl, že sloužilo pro přepravu nákladu, vojáků, kolových a pásových vozidel, a to jak přes vodní překážky, tak v terénu. Skýtá přitom plochu, na níž uveze náklad o hmotnosti až 12 tun, čehož také ukrajinští konstruktéři využili a přidělali na ni dělo. A nezdálo se to špatné, rychlost vozidla dosahovala na silnici až 80 km/h a na vodě do 13 km/h, a dojezd byl kolem 500 km.

Houfnice 2S19 Msta-S na cestě

Modernizované houfnice Msta-SM2 ruské armády dostřelí až 80 km a mají opravdu nevídanou kadenci; vyrovnají se i mnohým západním

Z jakého důvodu se systém nakonec neujal, není jasné – nejspíše pro nedostatek peněz – jde však o docela šílenou improvizaci. Dělo 2A61 Pat-B nebylo v době svého vzniku špatné, i když na současné špičkové zbraně rozhodně nestačí. Jeho hmotnost byla 4 350 kilogramů, a pro představu, moderní americké tažené dělo M777 ráže 155 milimetrů váží 4 200 kilogramů. Ruská zbraň byla schopna vypálit běžné projektily do vzdálenosti 15 200 metrů, což je dnes již málo; oproti tomu M777 s běžným nábojem dostřelí až 24 kilometrů.

Proč se neujalo ruské dělo ani ukrajinský pokus, byť nedosahoval nejhorších výsledků?

Diskuze Vstoupit do diskuze
104 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články